Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 29 December 2014

Beg tidur, power bank dalam SOP urus bencana

29 Disember 2014 1:48 AM


Ahmad Shabery Cheek (dua dari kiri) melawat anak pasangan suami isteri yang menjadi mangsa banjir, Norhayati Sulong dan Suhaimi Awang di Taman Geliga Intan, Kemaman, semalam. – Utusan/ MUKHATAR A. RAHMAN

KEMAMAN 28 Dis. – Kementerian Komunikasi dan Multimedia akan mencadangkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk memasukkan pengecas mudah alih (power bank) dan beg tidur sebagai antara barang yang perlu disediakan dalam Prosedur Operasi Standard (SOP) sistem pengurusan bencana negara.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, peralatan untuk mengecas telefon pintar amat perlu kepada petugas dan mangsa banjir ketika bekalan elektrik terjejas selama beberapa hari bagi mengelakkan komunikasi terputus.

Menurutnya, sehingga kini pihaknya telah menyediakan sebanyak 1,000 unit ‘power bank' tetapi jumlah itu tidak mencukupi ekoran keadaan banjir di seluruh negara yang di luar jangkaan.

“Kita minta penyediaan peralatan itu sebagai sebahagian SOP pengurusan bencana pada masa akan datang. Ketika ini power bank dibekalkan kepada pasukan penyelamat iaitu bomba, polis, tentera, pejabat daerah dan beberapa pihak lagi.

“Namun, selepas ini kita akan bekalkan kepada ketua kampung supaya sekurang-kurangnya ada tempat untuk kita berhubung bagi mengetahui situasi di tempat masing-masing ekoran perhubungan darat semuanya terputus. Beg tidur juga peralatan yang perlu untuk keselesaan mangsa banjir,” katanya,

Beliau berkata demikian selepas melawat empat pusat pemindahan iaitu di Balai Raya Paman, Rumah Jambi Pasir Gajah, Kuarters Bomba Taman Chukai Utama dan Perumahan Polis Bukit Mentok hari ini.

Walau bagaimanapun beliau berkata, jika sistem di menara telekomunikasi tidak berfungsi, penggunaan power bank juga tidak akan dapat membantu dan sehubungan itu kementerian akan menilai kembali kedudukan menara telekomunikasi di seluruh negara yang terjejas banjir terutama di Kelantan.

“Di kawasan yang terjejas banjir tahun lalu seperti di Kemaman, Kuantan dan Johor, kita telah menaik taraf platform menara telekomunikasi.

“Ini kerana kerugian bukan sahaja pada orang ramai tetapi syarikat telekomunikasi turut mengalami kerugian besar apabila air menenggelamkan tempat menyimpan peralatan mereka,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, tempat terjejas banjir juga seharusnya perlu memiliki tempat pendaratan helikopter seperti yang disediakan di daerah ini bagi mengelakkan sesuatu tempat gagal dimasuki selepas hubungan darat terputus.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/beg-tidur-i-power-bank-i-dalam-sop-urus-bencana-1.42152#sthash.x80AulpA.dpuf


No comments: