Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 December 2014

BENCANA : Banjir gelombang kedua landa Kelantan

MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB | 18 Disember 2014 2:07 AM


Pengguna jalan utama Kuala Terengganu-Kota Bharu di Kilometer 20, Kampung Bukit Abal, Pasir Puteh, terpaksa menolak kenderaan mereka yang terkandas selepas mengharungi banjir di kawasan itu, semalam. – Utusan/Torek Sulong

KOTA BHARU 17 Dis. - Gelombang kedua banjir melanda Kelantan ekoran hujan lebat berterusan sejak tiga hari lalu menyebabkan 1,620 mang­sa dari 447 keluarga di lima buah daerah di negeri ini terpaksa dipindahkan ke 26 pusat pemindahan.

Antara kawasan yang terjejas adalah Jeli, Tanah Merah, Pasir Puteh, Pasir Mas dan Kuala Krai.

Di Jeli, sebanyak 931 mangsa daripada 263 keluarga dipindahkan ke tujuh pusat pemindahan iaitu masing-masing di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ayer Lanas, Sekolah Kebangsaan (SK) Jeli 1, SK Legeh, SMK Batu Melintang, SK Kalai, SK Kuala Balah dan Masjid Gemang.

Di Tanah Merah pula, sebanyak 121 keluarga melibatkan 534 mangsa masing-masing dipindahkan ke 13 pusat pemindahan yang mula dibuka sejak pagi tadi.

Di Pasir Puteh pula, seramai 31 mangsa daripada lapan keluarga dipindahkan ke dua pusat pemulihan iaitu masing-masing di SK Wakaf Raja dan Dewan SMK Kamil.

Sementara di Pasir Mas, sebanyak 84 mangsa daripada 21 keluarga serta Kuala Krai yang melibatkan 29 mangsa masing-masing dipindahkan ke satu pusat pemindahan.

Dalam pada itu, aras air di semua sungai di negeri ini yang berada dalam keadaan normal beberapa hari lalu kini semakin meningkat dan berada antara paras amaran serta bahaya.

Paras air Sungai Golok di Rantau Panjang kini pada kedalaman 9.49 meter melebihi paras bahaya pada kedalaman 9 meter dan situasi sama turut berlaku di Sungai Jenob yang berada pada kedalaman 24.79 juga melebihi paras bahaya iaitu 23.50 meter.

Sungai Galas dan Lebir di Dabong serta Tualang pula berada pada paras amaran iaitu masing-masing 35.61 dan 33.33 meter.

Paras amaran itu turut dicatatkan di Sungai Kelantan melalui bacaan di Tangga Krai iaitu 24.19 meter dan Jambatan Guillemard iaitu pada kedalaman 15.15 meter.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di beberapa daerah di negeri ini mendapati kawasan-kawasan rendah mula dinaiki air dan penduduk mula berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan.

Seorang penduduk di Pasir Mas, Rozli Ismail, 53, berkata, dia dan keluarga mula berpindah sejak awal pagi selepas rumah mereka ditenggelami air.

Menurutnya, hujan lebat sejak semalam menyebabkan air Sungai Kemahang melimpahi tebing seterusnya menenggelamkan kawasan berhampiran.

“Sebaik sahaja air Sungai Kemahang melimpah, kami mengambil keputusan untuk berpindah. Lagipun, laluan utama ke kampung sudah terputus selepas ditenggelami air sedalam tiga meter,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/banjir-gelombang-kedua-landa-kelantan-1.37766#sthash.UpUNwGI2.dpuf

No comments: