Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 22 January 2015

Visa pelancong China

Kabinet lulus pengecualian bayaran visa

SAIFULIZAM MOHAMAD | 22 Januari 2015 1:57 AM


Ahmad Zahid Hamidi menyampaikan cenderamata kepada Meng Hongwei ketika menerima kunjungan Timbalan Menteri Keselamatan Awam China itu di Kementerian Dalam Negeri, Putrajaya, semalam. – BERNAMA

PUTRAJAYA 21 Jan. - Mesyuarat Kabinet hari ini meluluskan pengecualian bayaran bagi permohonan visa untuk rakyat China yang mahu melancong ke negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ekoran keputusan tersebut, pelancong China yang datang ke Malaysia tidak perlu membuat bayaran visa sebanyak RM46.

Beliau berkata, keputusan Kabinet itu akan dimaklumkan secara rasmi kepada pihak Kedutaan Besar Malaysia di China serta Konsul-konsul Jeneral yang berada di republik itu.

“Saya mengharapkan semuanya boleh dilaksanakan sebelum sambutan Tahun Baharu Cina akan datang,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan Timbalan Menteri Keselamatan Awam, China, Meng Hongwei di pejabatnya, di sini hari ini.

Dalam Perutusan Khas Perdana Menteri Tentang Perkembangan Ekonomi Semasa dan Kedudukan Kewangan Negara semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan visa akan diberi secara percuma kepada pelancong antaranya dari China.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid sekali lagi menegaskan pengumuman Perdana Menteri itu hanya berkaitan dengan pengecualian pembayaran visa.

“Visa tetap perlu dipohon cuma mereka diberikan pengecualian bayaran RMB80. Mereka tidak perlu lagi membuat pembayaran visa untuk melancong ke Malaysia,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/visa-pelancong-china-1.50994#sthash.RaJvRSc1.dpuf


Malaysia bakal hilang 540,000 pelancong China ( TAK PE DARIPADA 540,000 ORANG NI HILANG DI MALAYSIA DAN JADI GRO/PELACUR DAN PENGUNDI HANTU )


22 Januari 2015 1:43 AM

KUALA LUMPUR 21 Jan. – Langkah kerajaan untuk tetap mengenakan visa kepada pelancong China dijangka menyebabkan negara kehilangan kira-kira 540,000 pelawat dari negara itu setiap tahun.

Presiden Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Hamzah Rahmat berkata, kerajaan seharusnya mengambil peluang memberikan pengecualian visa kepada pelancong China dan bukannya sekadar visa tanpa bayaran bagi menarik rakyat negara itu melawat ke Malaysia.

Katanya, membayar visa bukanlah isu utama bagi pelancong China yang dikenali berkemampuan untuk berbelanja besar di peringkat global sebaliknya yang membataskan mereka untuk melawat negara ini adalah kesukaran untuk memohon dan masa menunggu kelulusan visa.

“Pengecualian bayaran visa bukanlah satu perkara besar. Negara dijangka hanya mampu menarik kehadiran 1.76 juta pelancong China tahun ini berbanding 2.3 juta sekiranya membenarkan mereka memasuki negara ini tanpa visa selama 14 hari,” katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa pemberian visa secara percuma akan diberikan kepada pelancong antaranya dari China.

Mengulas lanjut, Hamzah berkata, Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertegas untuk tidak memberikan pengecualian visa kepada pelancong China atas faktor keselamatan tetapi pada masa sama kerajaan gagal menghalang kemasukan lebih tiga juta pekerja asing tanpa izin (PATI) ke negara ini.

“MATTA menegaskan pengecualian visa perlu diberikan bagi menarik lebih ramai pelancong (China) ke negara ini. Pemberian visa secara percuma hanya akan mengakibatkan negara kerugian berbilion ringgit yang amat diperlukan bagi membantu memulihkan ekonomi negara,” katanya.- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/malaysia-bakal-hilang-540-000-pelancong-china-1.50967#sthash.lcVzKXdL.dpuf

KOMEN : BIASALAH KENYATAAN MATTA NI..MEMBANTU EKONOMILAH KONON, TAPI BILA PELANCUNG JADI PELACUR LEPAS TANGAN PADA POLIS...SUDAH2LAH KENYATAAN ZAMAN BATU TU...

No comments: