Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 January 2015

Sarang pelacuran: PKR Selangor lepas tangan?

16 Januari 2015 1:32 AM


EAN YONG HIAN WAH

SHAH ALAM 15 Jan. – Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor seolah-olah cuba melepaskan tanggungjawab berhubung kewujudan 2,067 sarang maksiat yang menawarkan khid­mat seks pelacur warga ­asing di negeri ini apabila menyerahkan sepenuhnya tugas memantau serta membendung kegiatan tidak sihat itu kepada polis.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu negeri, Ean Yong Hian Wah ketika ditanya status premis-premis terbabit ternya­ta gagal memberikan penjelasan.

Beliau juga tidak menjawab soalan sama ada lambakan sarang pelacuran terbabit berpunca daripada kelemahan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam memastikan syarat-syarat lesen bagi pusat hiburan, spa dan rumah urut, hotel dan sebagainya dipatuhi.

Sebaliknya, beliau hanya me­nyatakan polis memainkan peranan utama dalam mencegah sebarang aktiviti maksiat dan jenayah selain melahirkan kesediaan untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi membendungnya.

“Kerajaan negeri memandang serius isu ini (premis tawar khid­mat seks pelacur warga asing). Aktiviti haram ini merupakan jenayah dan pihak polis memainkan peranan utama untuk mencegahnya.

“Kita sudi bekerjasama dengan pihak polis. Jika polis ada maklumat, sila kongsi dengan kerajaan negeri dan kita tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat,” katanya kepada Utusan Malaysia menerusi aplikasi Whats­App, di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Samah Mat mendedahkan terdapat 2,067 premis di seluruh negeri ini dikenal pasti sebagai sarang maksiat yang menawarkan khidmat seks pelacur warga asing.

Menurutnya, premis terbabit termasuk spa, rumah urut, hotel, karaoke, bar serta salun yang kini dalam pemantauan polis dan diperiksa secara berterusan bagi tujuan pembanterasan menerusi Ops Noda Khas yang digerakkan sejak 18 November tahun lalu.

Malah, Abdul Samah turut memaklumkan bahawa setakat ini pihaknya telah menjalankan 2,969 serbuan di bawah operasi tersebut selain melakukan tangkapan 1,781 individu membabitkan 1,363 wanita dan 124 lelaki warganegara asing serta 28 wanita dan 266 lelaki tempatan.

Dari segi pecahan jumlah tangkapan tersebut, Abdul Samah memberitahu, polis telah menahan wanita warga asing melibatkan 717 Vietnam , 299 Thailand, 162 China dan beberapa negara lain termasuk Indonesia, Laos, Bangladesh dan Kemboja.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/sarang-pelacuran-pkr-selangor-lepas-tangan-1.48411#sthash.39Ux40DI.dpuf


No comments: