Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 January 2015

Jangan lagi campur urusan Islam

16 Januari 2015 1:34 AM

KUALA LUMPUR 15 Jan. – Eric Paulsen didakwa cuba mencampuri urusan agama Islam apabila menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyebarkan fahaman ekstremis pada setiap Jumaat kepada umat Islam.

Mohd. Tamyes

Mufti Sela­ngor, Datuk Mohd. Tam­yes Abd. Wahid berkata, Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty itu ha­nya mahu mencari publisiti murahan dan cuba menjaga ‘tepi kain’ umat Islam.

Menurut beliau, Eric wajib meminta maaf secara terbuka kepada umat Islam kerana mereka amat terkilan dengan pandangan itu walaupun beliau seorang bukan Islam.

“Saya meminta Eric jangan pandai-pandai nak membuat komen sesuka hati, dia tidak sepatutnya cuba menjaga tepi kain umat Islam,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad semalam menyifatkan tindak-tanduk Eric sebagai biadab serta mempunyai agenda pencerobohan terhadap Islam dengan menyemai unsur-unsur provokasi dan penghinaan terhadap agama suci ini.

Baru-baru ini, Eric menerusi laman sosial Twitter mengeluarkan kenyataan menuduh Jakim menyebarkan fahaman ekstremis pada se­tiap Jumaat yang dipercayai merujuk kepada khutbah solat Jumaat kepada umat Islam.

Dalam pada itu, Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman berkata, kenyataan Eric itu seolah-olah mahu menghina Islam dan mempunyai agenda tersembunyi kerana sejak merdeka tidak ada seorang pun dalam kalangan bukan Islam yang berani mengkritik khutbah Jumaat melainkan beliau.

Sehubungan itu, katanya, Eric mesti memohon maaf secara terbuka dan ikhlas selain tindakan undang-undang perlu diambil kerana kenyataan beliau itu jelas berbaur hasutan.

“Mungkin kali ini umat Islam tidak menunjukkan reaksi ketara atas kenyataan beliau itu, tetapi kita bimbang suatu hari nanti berlaku pertumpahan darah dan keganasan antara umat Islam dan bukan Islam di negara ini.

“Sebagai seorang peguam, beliau sepatutnya tahu undang-undang dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mele­takkan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, jadi beliau perlu akur dan hormat kepada peruntukan ini tanpa menyentuh apa sahaja ajaran Islam,’’ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/jangan-lagi-campur-urusan-islam-1.48429#sthash.qmBJOj88.dpuf


No comments: