Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 30 January 2015

MH 370 : Keluarga persoal keputusan DCA

ABDUL RASHID 
ABDUL RAHMAN | 30 Januari 2015 1:50 AM


ANAK dan isteri mangsa MH370, Patrick Francis Gomes, Michelle Gomes (kiri) dan Jacquita Gonzales saling menenangkan di rumah mereka di Kuala Lumpur, semalam.

BERA 29 Jan. - Pengumuman kesemua mangsa pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 dianggap kehilangan nyawa tidak dapat diterima oleh salah seorang waris penumpang penerbangan itu.

Bapa kepada Khairul Amri, Selamat Omar, 61, berkata, keputusan berkenaan amat memeritkan memandangkan tiada sebarang bukti yang menunjukkan pesawat berkenaan terhempas atau sebaliknya.

Malah katanya, keputusan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) membuat pengumuman tanpa menjemput Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membuat keputusan penting itu amat mengecewakan.

“Saya boleh terima seperti pada awal kehilangan pesawat ini tetapi sekarang tidak ada satu bukti pun, tidak ada satu pun baju keselamatan dan serpihan ditemui.

“Selain itu tidak ada ayat yang lebih baik untuk dinyatakan selain pesawat terhempas dan semua mati. Selama ini kami menunggu jawapan konkrit namun akhirnya DCA mengeluarkan kenyataan seperti ini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khairul Amri merupakan seorang daripada 239 anak kapal dan penumpang pesawat MH370 yang berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing, China pada 8 Mac lalu.

Hari ini Malaysia secara rasmi mengisytiharkan semua 239 penumpang dan anak kapal MH370 dianggap telah kehilangan nyawa sekali gus membolehkan keluarga mangsa mendapat pampasan.

Dalam pada itu, Selamat turut mempersoalkan kenyataan pihak berkuasa sebelum ini iaitu semasa satu perjumpaan bersama waris yang menyatakan pengisytiharan hanya boleh dilakukan selepas tujuh tahun.

Katanya, Majlis Fatwa Kebangsaan sendiri pernah menyatakan bahawa kehilangan itu perlu mempunyai bukti seperti kemalangan sebelum diisytiharkan terkorban.

Sementara itu, ibu Khairul Amri, Normah Jaafar yang tinggal di Taman Seri Kerayong di sini gagal ditemui kerana dimaklumkan guru tadika berkenaan tiada di rumah.

Seorang ahli keluarganya memohon maaf kerana Normah tidak mahu membuat apa-apa kenyataan dalam tempoh terdekat.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/keluarga-persoal-keputusan-dca-1.54203#sthash.VilvmE7s.dpuf

No comments: