Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 January 2015

Jangan timbulkan provokasi agama

Umat Islam marah seperti kes berlaku di Perancis – Dr. M

FAIZAH IZZANI | 09 Januari 2015 1:40 AM

Dr. Mahathir Mohamad bersama dari kiri Syed Ali Al-Habshee, Abdul Mailk, Sabariah Abdullah, Famiza Zulkfli dan wakil UMNO Cheras Datuk Mahadi Abdul Shukor selepas menyampaikan sumbangan dalam Majlis Pelancaran Program One Soul One Qu’ran di Kuala Lumpur, semalam. – Utusan/SYEFRY MONIZ

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, akhbar Perancis Charlie Hebdo tidak menghormati agama Islam dan Nabi Muhammad SAW apabila sengaja mencetuskan provokasi sehingga menyebabkan ada umat Islam yang begitu marah dan bertindak di luar dugaan.

Katanya, serangan terhadap pejabat akhbar itu semalam sehingga menyebabkan 12 orang terbunuh tidak sepatutnya berlaku sekiranya tiada provokasi dilakukan oleh akhbar itu sebelum ini.

“Mereka ini tidak hormatkan agama Islam, suka membuat provokasi. Walaupun orang Islam tidak sepatutnya membunuh tetapi sudah tentu ada yang akan marah dengan tindakan provokasi yang dilakukan sebelum ini.

“Jangan sengaja menimbulkan provokasi, menghina nabi dan sebagainya. Mungkin pegangan agama mereka (yang menghina Islam) sudah tidak kuat tetapi sebagai manusia bertamadun, kita seharusnya menghormati kepercayaan dan agama orang lain,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan program One Soul One Quran anjuran Yayasan Maklumat dan Khidmat Islamik (IIS) dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di sini hari ini.

Turut sama Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee, Ketua Pegawai Eksekutif D’Tandoor, Datuk Abdul Mailk, Pengerusi Yayasan Maklumat dan Khidmat Islamik (IIS), Sabariah Abdullah dan Pengarah Urusan Muslimah Manufacturing Sdn.Bhd., Famiza Zulkifli.

Dalam kejadian semalam, 12 orang terkorban selepas tiga lelaki yang dilengkapi senapang jenis Kalashnikovs dan pelancar peluru berpandu menyerang pejabat Charlie Hebdo.

Pada November 2011 pejabat akhbar berkenaan pernah dibom selepas menerbitkan karikatur Nabi Muhammad dengan menggunakan tajuk Charia Hebdo.

Dr. Mahathir berkata, tindakan mencetuskan kemarahan sehingga menyentuh sensitiviti umat Islam malah penganut agama lain juga tidak akan mendatangkan apa-apa faedah.

“Saya tidak halalkan perbuatan membunuh ini. Bukan saya menyokong perbuatan membunuh. Tetapi kita harus ingat kalau kita sengaja provoke orang dan reaksi mereka kita tidak boleh tentu. Sepatutnya tidaklah, tetapi ada orang yang begitu marah. Inilah yang berlaku,” katanya.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir berkata, usaha pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti IIS menerbitkan al-Quran ke dalam empat bahasa untuk diedarkan kepada umat Islam di negara ini melalui projek One Soul One Quran merupakan satu yang dialu-alukan dan amat baik.

Katanya, umat Islam seharusnya memahami tafsir dan setiap makna ayat di dalam al-Quran agar dapat menerapkan nilai sebenar ajaran Islam ke dalam diri masing-masing.

“Umat Islam berpecah-belah kerana tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar iaitu berlandaskan al-Quran. Maka wujud pelbagai tafsiran sendiri mengenai ajaran Islam dan itu yang menyebabkan umat Islam semakin keliru.

“Orang bukan Islam pula semakin memandang serong terhadap Islam apabila umat Islam itu sendiri telah lari dari ajaran al-Quran yang sebenar,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/jangan-timbulkan-provokasi-agama-1.46012#sthash.EqrRx889.dpuf


No comments: