Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 January 2015

Transgender: Negeri Sembilan peroleh kebenaran merayu

SUWARNI MOKHTAR | 28 Januari 2015 1:42 AM


Beberapa ahli NGO hadir untuk mendengar permohonan kerajaan Negeri Sembilan, berhubung keputusan mahkamah rayuan kes lelaki transgender, di Istana Kehakiman, Putrajaya, semalam. – UTUSAN/MD.SHAHJEHAN MAAMIN

PUTRAJAYA 27 Jan. - Kerajaan Negeri Sembilan dan empat yang lain hari ini berjaya mendapat kebenaran Mahkamah Persekutuan untuk merayu terhadap perintah Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa undang-undang syariah negeri itu yang menghalang kaum lelaki berpakaian wanita di tempat awam sebagai melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Panel lima hakim diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md. Raus Sharif memutuskan demikian sebulat suara ketika bersidang bersama Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum, Tan Sri Suriyadi Halim Omar, Tan Sri Mohamed Apandi Ali dan Datuk Zaharah Ibrahim.

Sehubungan itu, panel tersebut memerintahkan semua pihak terlibat menjawab persoalan yang akan menjadi teras kepada rayuan tersebut.

Persoalan itu adalah sama ada Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Undang-Undang Negeri Sembilan 1992 yang melarang kaum lelaki memakai pakaian perempuan atau berlagak seperti perempuan di tempat awam bertentangan dengan lima Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kelima-lima Perkara itu adalah Perkara 5 (1) Perlembagaan Persekutuan (hak rakyat untuk hidup dan kebebasan diri), Perkara 8 (1) dan (2) (perlindungan sama rata tanpa mengambil kira agama, kaum, keturunan, tempat lahir atau jantina), Perkara 9 (hak untuk bergerak dengan bebas) dan Perkara 10 (1)(a) (hak untuk bercakap dan bersuara).

Kerajaan Negeri Sembilan diwakili peguam, Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah yang merupakan pemohon di dalam rayuan terbabit.

Yang turut disenaraikan sebagai pemohon adalah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan, pengarahnya, ketua pegawai penguat kuasa syariah dan ketua pendakwa raya syariah.

Tiga pak andam, Muhamad Juzaili Mohd. Khamis, 28, Shukor Jani, 29, dan Wan Fairol Wan Ismail, 31, yang dilahirkan sebagai lelaki dan beragama Islam, kemudian membuat pembedahan pertukaran jantina dinamakan sebagai responden.

Terdahulu, panel sama membenarkan permohonan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan yang diwakili peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menjadi pencelah dalam rayuan tersebut.

Permohonan serupa yang dikemukakan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Majlis Agama Islam Selangor, Majlis Agama Islam Pulau Pinang dan Majlis Agama Islam Johor pula ditolak oleh mahkamah.

Bagaimanapun, Majlis-Majlis Agama Islam negeri-negeri yang ditolak permohonannya itu dibenarkan untuk menjadi pemerhati dalam rayuan tersebut dan boleh mengemukakan permohonan untuk berhujah, jika perlu.

Pada 7 November 2014, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus sebulat suara memutuskan Seksyen 66 itu sebagai tidak sah dan terbatal selepas didapati bertentangan dengan Perlembagaan.

Panel terbabit menyatakan, penguatkuasaan Seksyen 66 itu akan meletakkan pihak responden yang mengalami kecelaruan identiti jantina (GID) terus hidup dalam ketidakpastian, kesengsaraan dan rasa malu kerana undang-undang tersebut telah menghukum golongan transeksual yang mempamerkan jantina pilihan mereka, mencemarkan maruah dan nilai individu-individu tersebut dalam masyarakat.

Muhammad Shafee ketika ditemui selepas tamat prosiding memberitahu, pihak-pihak terlibat mempunyai tempoh sebulan untuk memfailkan notis dan hujah rayuan masing-masing berhubung persoalan yang diberikan oleh mahkamah.

Tarikh pengurusan kes rayuan itu akan ditetapkan kemudian.

Dalam pada itu sukarelawan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Justice for Sisters, S. Thilaga memberitahu pemberita, pihaknya mengambil pendekatan neutral dalam rayuan tersebut namun gembira mahkamah akan melihat kes tersebut dari segi Perlembagaan dan bukannya undang-undang moral.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/mahkamah/transgender-negeri-sembilan-peroleh-kebenaran-merayu-1.53451#sthash.XqLTMHei.dpuf

No comments: