Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 27 January 2015

JENAYAH MEROTAN : Ambil kira pandangan orang ramai

27 Januari 2015 1:47 AM

MUAR 26 Jan. – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat diminta mengambil kira pandangan orang ramai sebelum menggubal rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang akan menjadikan tindakan merotan anak sebagai satu ke­salahan jenayah.

Razali Ibrahim

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim berkata, pandangan orang ramai dapat membantu untuk membuat keputusan tentang perkara itu selain tidak mengetepikan keperluan hukuman tersebut mengikut Islam.

“Reaksi orang ramai boleh diberi pertimbangan yang wajar. Namun perkara ini (hukuman merotan anak-anak akan menjadi satu kesalahan jenayah) perlu diberi penjelasan bagi mengelak masyarakat salah faham sebelum digubal.

“Apabila tidak diperjelaskan secara betul, perkara ini menjadi bahan gurauan. Cadangan hukuman merotan anak-anak sebagai satu jenayah boleh dipertimbangkan,” katanya ketika ditemui selepas melawat Pasar Awam Maharani, di sini hari ini.

Kelmarin, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim memberitahu, merotan anak bakal menjadi satu kesalahan jenayah jika rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai ini diluluskan.

Kenyataan tersebut telah mendapat reaksi pelbagai pihak termasuk golongan ulama seperti Mufti Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria yang meminta kerajaan tidak terlalu mengikut kaedah atau sistem perundangan Barat dalam usaha melindungi hak dan kepen­tingan kanak-kanak di negara ini.

Razali yang juga Ahli Parlimen Muar berkata, masyarakat perlu faham bahawa tindakan merotan untuk mendidik anak-anak de­ngan merotan sehingga mengakibatkan penganiayaan dan pende­raan adalah dua perkara berbeza.

Justeru, cadangan itu, perlu dipastikan tidak bercanggah dengan hukum agama dan harus diperhalusi dari sudut Islam.

“Islam membolehkan merotan tetapi mesti mengikut garis panduan yang betul dan dibenarkan agama. Orang Islam tidak boleh membuat satu dasar yang menolak sesuatu perkara dibenarkan dalam agama.

“Kita mahu setiap undang-undang baharu dapat menyelesaikan masalah. Jangan kita terpesong jauh daripada konteks asal cadang­an ini. Maksudnya, ja­ngan kita tambah masalah baharu dalam kita cuba menyelesaikan masalah sedia ada,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/ambil-kira-pandangan-orang-ramai-1.53013#sthash.T8oNH5Zk.dpuf

No comments: