Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 26 January 2015

Batalkan cadangan larang rotan anak-anak

26 Januari 2015 1:14 AM

KUALA LUMPUR 25 Jan. – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat diminta membatalkan cadangan agar tindakan merotan anak-anak dianggap sebagai kesalahan jenayah kerana larangan yang terkandung dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC) turut mendapat tentangan di Sweden.

Khairul Anwar Rahmat

Pengerusi Pertubuhan Sukarelawan Peguam Malaysia (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, pihaknya telah mengenal pasti perkara itu berdasarkan pengalaman sebagai pemerhati dalam kes pasangan Malaysia di Sweden tahun lalu bahawa beberapa pengamal undang-undang, bekas hakim, aktivis masyarakat dan ibu bapa di negara itu turut menyatakan tidak bersetuju dengan larangan tersebut.

Katanya, larangan itu turut dikecam hebat oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Sweden, antaranya Nordic Committee for Human Rights, World Peace Foundation (Sweden) dan The Stockholm Institute of Public and International Law.

“Ini jelas menunjukkan bahawa jika negara luar tidak sependapat tentang larangan itu, mengapa Malaysia mahu mencontohi undang-undang yang jelas berlawanan dengan amalan agama majoriti rakyat di sini yang merotan anak untuk mendidik dan mendisiplinkan mereka.

“Kerajaan harus menyedari bahawa merotan bagi tujuan mendidik mempunyai maksud berbeza dengan mendera seperti ditafsir dalam CRC, mungkin menteri berkenaan terkhilaf dalam perkara ini dan belum terlambat untuk membetulkannya,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/batalkan-cadangan-larang-rotan-anak-anak-1.52560#sthash.DVaeO89U.dpuf

No comments: