Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 January 2015

Tegas soal alam sekitar

Peringatan Perdana Menteri kepada semua pihak berkuasa

MOHD. ASRON MUSTAPHA | 09 Januari 2015 2:00 AM


WAHID OMAR menyerahkan ilustrasi Menara Razak UTM kepada Najib Tun Razak di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan Idris Jusoh. – UTUSAN/SYEFRY MONIZ

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu semua pihak berkuasa lebih agresif dan tegas dalam mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak yang bertanggungjawab merosakkan kelestarian alam sekitar sehingga akhirnya negara dilanda bencana.

Tegas Perdana Menteri, pihak yang berkaitan mesti melakukan perubahan dalam pendekatan membangunkan negara jika tidak mahu bencana seperti banjir paling buruk di Pantai Timur baru-baru ini berulang pada masa depan akibat kelalaian pihak berkuasa untuk bertegas.

“Kita mesti melakukan perubahan dalam menguruskan pembangunan negara. Kalau ada tempat yang kita bagi lesen menduduki sementara (Tol) seekar tetapi dia buka tanah haram sebanyak lima ekar, mesti diambil tindakan terhadap mereka yang melakukan perbuatan ini.

“Kerana kalau kita gagal melakukan penguatkuasaan secara tegas, akhirnya kita semua akan ditimpa bencana amat dahsyat,” katanya ketika berucap merasmikan Menara Razak, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) cawangan Kuala Lumpur di sini hari ini.

Yang turut hadir Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, Ketua Setiausaha II Kementerian Pendidikan, Datuk Seri Ir. Dr. Zaini Ujang serta Naib Canselor UTM, Datuk Prof. Ir. Dr. Wahid Omar.

Pada majlis berkenaan, Najib turut melancarkan buku bertajuk Projek Pembangunan UTM di Bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Mengulas lanjut mengenai bencana banjir terburuk melanda negara, Perdana Menteri mahu pakar-pakar dari universiti tempatan membuat kajian terperinci apakah punca sebenar yang membawa kepada tragedi berkenaan dan kemudian membawa hasilnya kepada kerajaan.

Pada masa sama, beliau juga mengharapkan pihak universiti dapat memberi panduan tentang bagaimana dasar pembangunan mapan perlu dibuat oleh sesebuah kerajaan kerana tumpuan kepada kemajuan fizikal semata-mata tidak menjamin kelestarian alam sekitar.

“Semasa mesyuarat Kabinet kita telah putuskan bahawa kerajaan perlu tahu apa faktor penyebab banjir yang sebenarnya. Kita tidak mahu kepakaran luar, kita mahu semua universiti buat kajian dan maklumkan kepada kerajaan apa punca sebenarnya banjir,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tegas-soal-alam-sekitar-1.46049#sthash.ZHuSxYQo.dpuf


No comments: