Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 January 2015

Elak menjadi mangsa propaganda

NIZAM YATIM | 09 Januari 2015 1:41 AM

“Saya menulis buku ini kerana geram, kurangnya bahan bacaan berkaitan propaganda.”

Buku Kuasa Propaganda

Itulah prakata ringkas yang ditulis Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Panjang di Selangor bagi menjelaskan sebab utama beliau menulis buku yang menyentuh secara khusus mengenai topik ber­kenaan.

Dipercayai ini adalah buku pertama seumpamanya dalam bahasa Melayu. Ilmu propaganda sebelum ini hanya disentuh dalam buku terbitan luar negara.

Propaganda adalah suatu teknik komunikasi yang bertujuan mempengaruhi kecenderungan menyukai atau tidak menyukai seseorang individu atau kumpulan terhadap sesuatu perkara.

Ia muncul dalam pelbagai rupa; daripada kandungan buku yang dibaca atau siaran berita yang diikuti sehinggalah kepada ucapan yang didengar, lakonan yang ditonton atau lagu yang dinikmati dan seribu bentuk lagi.

Menurut penulis, propaganda telah digunakan sejak zaman Parsi kuno, empayar Rom, kerajaan Yunani, zaman kegemilangan Napoleon Bonaparte hinggalah kepada pemerintah Nazi Jerman ketika perang dunia pertama dan kedua.

Kaedah sama digunakan rejim Zionis yang menghasilkan lebih seratus filem bertujuan memaparkan kekejaman Nazi untuk mempengaruhi minda di bawah sedar masyarakat kononnya Yahudi me­rupakan bangsa yang telah ditindas secara kejam dan bagi menghalal­kan pembentukan negara Israel pada 1948.

Bagaimanapun, setelah membaca kata pengantar buku berkenaan yang ditulis oleh Rektor Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah, Tan Sri Nordin Kardi pembaca perlu bertanya diri sendiri apakah tujuan mereka membaca buku berkenaan?

Kalau matlamatnya untuk menguasai teknik bagi menjadi seorang ahli propaganda terbaik, maka mereka harus sedar akan hakikat bahawa wujud kemusykilan sama ada kerja pro­paganda itu halal dan beretika?

Ini kerana mereka yang terlibat melakukan propaganda menyebarkan maklumat secara terpilih untuk menolak atau mempertahankan sesuatu agenda.

Maklumat yang disebarkan melalui kaedah propaganda tidak bertujuan mencari atau mempertahankan kebenaran se­­baliknya cuba mempengaruhi emosi individu atau kumpulan tertentu.

Oleh itu, faedah terbesar yang boleh diperoleh apabila membaca buku ini adalah memudahkan kita mengetahui adakah maklumat yang disebarkan kepada kita benar-benar berdasarkan kebenaran atau hanya bersifat pro­paganda semata-mata yang perlu diselidiki kesahihannya terlebih dahulu.

Menurut penulis, antara teknik propaganda yang sering digunakan adalah memberikan gelaran atau panggilan keji kepada individu atau kumpulan tertentu.

Menerusi teknik ini, gelaran, jolokan atau panggilan yang buruk dan negatif ditujukan kepada individu, organisasi, kerajaan dan gagasan supaya pihak yang menjadi sasaran mereka tidak menyukai atau menolaknya.

Di Malaysia, pihak pembangkang dilihat paling banyak menggunakan teknik ini apabila sering menggunakan bahasa yang menghina atau kata-kata yang memberikan konotasi negatif apabila membicarakan tentang musuh mereka iaitu Barisan Nasional (BN).

Teknik ini mengandungi unsur menyerang lawan dengan menggunakan sindiran dan cemuhan supaya dapat menjatuhkan dan me­nurunkan darjat lawan berkenaan, sama ada individu, pasukan atau gagasan tertentu.

Tujuan propaganda bentuk ini adalah agar orang menolak dan berasa sangsi terhadap idea tertentu tanpa memeriksanya terlebih dahulu.

Teknik ini cuba untuk membangkitkan prasangka di kalangan orang ramai dengan melabelkan sasaran dengan sesuatu yang tidak disukai. Ia merupakan strategi untuk menjatuhkan reputasi seseorang atau sesuatu subjek agar sasaran tidak menyenangi subjek berkenaan.

Satu lagi teknik yang sering digunakan oleh pembangkang adalah menonjolkan keburukan lebih besar di pihak BN.

Kaedah ini mula digunakan setelah pihak media massa arus perdana dan blog pro-BN mendedahkan kelemahan dalam pakatan pembangkang yang saling bertelagah sesama sendiri sehingga rakyat mula hilang kepercayaan terhadap mereka.

Menerusi teknik ini, ahli-ahli politik pembangkang tidak lagi membuang masa untuk mempertahankan parti mereka sebaliknya telah menonjolkan kekurangan, kelemahan dan keburukan BN bagi menunjukkan pihak lawan mereka itu adalah lebih teruk.

Rakyat ditekankan bahawa mereka kini berada dalam situasi perlu memilih antara dua syaitan. Mereka perlu memilih syaitan kurang jahat berbanding yang satu lagi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/elak-menjadi-mangsa-propaganda-1.45958#sthash.vbjsehE5.dpuf

No comments: