Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 January 2015

POLITIK : Pas cabar bentang usul pilihan raya PBT

DAP mesti sanggup berdepan risiko ditolak

HUSSAINI AMRAN | 28 Januari 2015 1:51 AM

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Pertelingkahan dalam pakatan pembangkang semakin sengit berikutan tindakan Pas mencabar DAP untuk membentangkan rang undang-undang persendirian pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) di Parlimen.

Tuan Ibrahim Tuan Man

Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika melontarkan cabaran itu berkata, langkah berkenaan adalah jauh lebih baik daripada bertengkar melalui media dan mencemuh mereka yang melahirkan kebimbangan terhadap kesan negatif pilihan raya PBT.

Menurut beliau, seperti Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993, kelulusan usul pilihan raya PBT di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang sahaja tidak mencukupi kerana ada halangan di peringkat Perlembagaan Persekutuan.

“Jika DAP yakin bahawa pilihan raya PBT merupakan usaha menyuburkan sistem demokrasi maka berusahalah membentangnya di Parlimen, mungkin secara rang undang-undang persendirian, kerana ini juga adalah sebahagian daripada amalan demokrasi.

“Pas sedia berdepan risiko ditolak dan ditentang oleh rakan dalam pakatan pembangkang jika kerajaan negeri Kelantan mengemukakan rang undang-undang persendirian untuk Enakmen Jenayah Syariah II 1993 di Kelantan malah, Pas menerima hakikat bahawa DAP akan menentangnya,” katanya dalam kenyataan melalui laman Facebook beliau hari ini.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang hari ini mempertikaikan kebimbangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tentang kemungkinan pilihan raya PBT mencetuskan suasana tidak stabil dan melebarkan jurang masyarakat apabila memberi ‘keuntungan’ kepada penduduk bandar yang majoritinya kaum Cina, sekali gus menimbulkan kebimbangan peristiwa 13 Mei 1969 berulang.

Ahli Majlis Syura Ulama Pas itu menambah, sebagaimana Pas, DAP juga harus bersedia untuk menghadapi kemungkinan usul pilihan raya PBT ditolak di Parlimen.

Walau bagaimanapun, beliau berpandangan, tindakan membentangkan rang undang-undang persendirian pilihan raya PBT di Parlimen adalah lebih baik bagi DAP kerana kebarangkalian Ahli-ahli Parlimen Pas menyokongnya adalah lebih tinggi berbanding kebarangkalian ahli-ahli Parlimen DAP menyokong rang undang-undang persendirian hudud.

“Hudud dan pilihan raya PBT bukanlah dasar yang dipersetujui bersama. Kedua-duanya tiada konsensus untuk dilaksanakan dan ini diakui DAP dan Pas. Ini satu persamaan antara Pas dan DAP,” ujarnya.

Tuan Ibrahim turut membangkitkan tentang keputusan Mahkamah Persekutuan pada 14 Ogos lalu yang menolak permohonan kerajaan DAP Pulau Pinang untuk melaksanakan pilihan raya PBT atas alasan perkara itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan dasar negara.

Beliau memberitahu, meskipun tindakan mahkamah yang diambil DAP tidak berjaya, langkah itu jelas menunjukkan konsensus pakatan pembangkang tidak diperlukan untuk DAP meneruskan janji dalam manifestonya di Pulau Pinang.

“Apakah hanya Pas di Kelantan yang perlu didesak untuk mematuhi konsep konsensus pakatan pembangkang, manakala parti komponen lain tidak memerlukannya, untuk mengotakan janji pilihan raya untuk melaksanakan hudud di Kelantan?” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-cabar-bentang-usul-pilihan-raya-pbt-1.53524#sthash.lR4AiGOP.dpuf

No comments: