Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 26 January 2015

Rotan anak bakal jadi kesalahan jenayah - PERLU KE CRC DIIKUTI ?

ZULKIFLI SAINUDDIN | 25 Januari 2015 1:58 AM

SHAH ALAM 24 Jan. - Merotan anak bakal menjadi satu kesalahan jenayah jika rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai depan, diluluskan.

Rohani Abdul Karim

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, penggubalan akta baharu itu kini dalam peringkat akhir untuk diperhalusi oleh Jabatan Peguam Negara.

Menurutnya, hukuman terhadap kesalahan merotan anak perlu dilaksanakan kerana negara telah menandatangani perjanjian Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC).

“Walaupun merotan anak me­ru­­pakan sebahagian budaya ma­­syarakat kita, tetapi kita perlu akur dengan perjanjian CRC yang memandang serius perkara tersebut.

“Kita juga mengambil iktibar rakyat negara kita (Azizul Rahim Awaluddin dan Shalwati Norshal) yang dihukum penjara kerana memukul anak di Sweden pada tahun lalu,” katanya selepas menghadiri program Santai Kopi O anjuran Komuniti Pertubuhan Wanita 1 Malaysia (Perwani) Shah Alam di Galeri Shah Alam, di sini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita, Munirah Abdullah Bajanuddin dan Pengerusi Penyelaras Perwani Shah Alam, Radziah Ahmad.

Rohani berkata, setakat ini, hanya terdapat dua hukuman dalam Akta Kanak-Kanak 2001 iaitu Seksyen 31 dan Seksyen 33 yang memperuntukkan penjara maksimum 10 tahun atau denda sehingga RM20,000 jika sabit kesalahan kerana mendera atau mengabaikan anak.

Namun, jelas beliau, itu dianggap masih tidak mencukupi dan disebabkan itu dalam penggubalan akta baharu tersebut, hukuman tambahan iaitu menjalani khidmat komuniti di pusat perlindungan kanak-kanak kepada individu yang didapati bersalah mendera dan mengabaikan anak turut dimasukkan.

“Ini bertujuan memberi keinsafan kepada ibu bapa dan penjaga kanak-kanak terbabit agar lebih bertanggungjawab dalam menjaga dan mendidik anak mereka,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rotan-anak-bakal-jadi-kesalahan-jenayah-1.52107#sthash.jMTa5Z6S.dpuf

Kecederaan fizikal, emosi disabitkan jenayah

FARHANA JONI | 26 Januari 2015 1:14 AM

KUALA LUMPUR 25 Jan. - Kerajaan sedang meneliti cadangan untuk memasukkan peruntukan undang-undang yang lebih terperinci supaya apa-apa perbuatan sehingga menyebabkan kecederaan fizikal atau emosi terhadap kanak-kanak menjadi satu kesalahan jenayah yang boleh dikenakan hukuman penjara atau denda lebih tinggi.

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam kenyataan berkata, sebenarnya kesalahan itu turut digariskan dalam undang-undang sedia ada iaitu di bawah seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001.

Bagaimanapun katanya, undang-undang tersebut hanya mengenakan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya.

“Selain itu, kerajaan juga sedang mempertimbangkan untuk mengadakan hukuman alternatif seperti khidmat masyarakat, kaunseling atau kursus keibubapaan.

“Adalah ditegaskan bahawa peruntukan yang dicadangkan dalam rang undang-undang kanak-kanak baharu nanti bukanlah bermaksud setiap perbuatan merotan menjadi kesalahan jenayah. Hanya perlakuan merotan sehingga menyebabkan kecederaan fizikal atau mental boleh dikategorikan dalam melakukan kesalahan jenayah,’’ kata kenyataan itu di sini hari ini.

Kenyataan tersebut dikeluarkan bagi mengulas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim bahawa tindakan merotan anak akan menjadi kesalahan jenayah jika rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai depan, diluluskan.

Kata kenyataan itu, kementerian akan meneliti empat perkara dalam cadangan tersebut iaitu:

- Penyertaan kanak-kanak selaras dengan prinsip Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC);

- Pemansuhan hukuman sebatan ke atas kanak-kanak yang berkonflik dengan undang-undang (melakukan kesalahan jenayah);

- Peruntukan baharu yang membolehkan pelaksanaan konsep diversion;

- Peruntukan baharu tentang pelaksanaan deinstitutionalisation.

Dalam masa yang sama, ketika ini, menurut kenyataan tersebut, Seksyen 91 (1) (g) dalam Akta Kanak-Kanak 2001 membenarkan seseorang kanak-kanak lelaki dikenakan hukuman sebatan tidak lebih daripada 10 kali sebatan apabila disabitkan dengan kesalahan melakukan jenayah.

“Walau bagaimanapun, berdasarkan perkembangan psikologi dan selaras dengan CRC, kementerian bercadang untuk memansuhkan hukuman tersebut,’’ jelas kenya­taan tersebut.

Kata kenyataan itu, kementerian juga akan meneruskan tradisi amalan perundingan secara berterusan bersama-sama semua pihak berkepentingan dalam penggubalan undang-undang baharu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kecederaan-fizikal-emosi-disabitkan-jenayah-1.52568#sthash.h4CyHqCn.dpuf

No comments: