Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 8 January 2015

4 kem penempatan mangsa banjir

Melibatkan tiga PLKN, satu kem Askar Wataniah

SUFFIAN ABU BAKAR | 08 Januari 2015 2:18 AM


HISHAMMUDDIN TUN HUSSEIN dan Idris Haron (atas trak, tiga dari kanan) menurunkan barang-barang bantuan banjir di Kem Terendak, Melaka, semalam. – BERNAMA

MELAKA 7 Jan. - Mesyuarat Kabinet hari ini memutuskan tiga buah kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan sebuah kem Askar Wataniah di Kelantan akan dijadikan pusat penempatan sementara kepada sebahagian mangsa banjir di negeri itu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tiga kem PLKN tersebut adalah Kem Cancun Park di Pasir Mas, Kem Batu Jong di Kuala Krai dan Kem Latihan Etnobotani di Gua Musang manakala Kem Askar Wataniah yang terlibat pula adalah Kem Rejimen 506 Sungai Durian di Kuala Krai.

Menurut beliau, kesemua kem itu akan dikosongkan serta-merta dalam tempoh sehari dua ini dan para pelatih di tiga kem PLKN tersebut akan ditempatkan di kem-kem lain.

“Banjir yang melanda Pantai Timur dan beberapa buah negeri baru-baru ini bukanlah banjir biasa, sebaliknya kejadian itu sesuatu yang luar biasa. Untuk itu kerajaan perlu memikirkan pendekatan yang di luar kotak untuk kesemua mangsa banjir berkenaan.

“Bagi tujuan itu, Jemaah Menteri bersetuju mengosongkan tiga buah kem PLKN dan sebuah kem Askar Wataniah tersebut bagi tujuan penempatan keluarga mangsa banjir,“ katanya dalam sidang akhbar selepas melawat pusat pengumpulan bantuan mangsa banjir di Kem Terendak di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron; Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor; Pengerusi Biro Kebajikan UMNO, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim; Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), Datuk Noor Ehsanuddin Mohd. Harun Narrashid dan Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Laksamana (B) Tan Sri Mohd. Anwar Mohd. Nor.

Pada majlis itu, Hishammuddin sempat beramah mesra dengan hampir 1,000 sukarelawan terdiri daripada anggota dan pegawai Angkatan Tentera Malaysia (ATM), pelatih PLKN, ahli PBTM serta syarikat-syarikat swasta yang membantu mengumpul bantuan banjir di kem tersebut.

Pusat pengumpulan di Kem Terendak yang mula beroperasi sejak 1 Januari lalu kini mengumpul sebanyak 23 tan bekalan banjir meliputi pakaian, beras, air mineral dan makanan dalam tin.

Menurut Hishammuddin, kemudahan sedia ada di empat lokasi itu seperti dewan makan, tandas, padang dan dorm dilihat mampu membantu melancarkan pengurusan mangsa-mangsa banjir.

Beliau berkata, kerajaan juga akan berusaha untuk menambah jumlah khemah atau kabin kekal bagi menampung sebanyak yang boleh mangsa-mangsa banjir kerana memahami kebanyakan mereka memerlukan tempat penginapan yang lebih selesa.

Tambahnya, masih terlalu awal untuk menganggarkan jumlah mangsa banjir yang akan ditempatkan di kesemua empat kem itu namun pada masa sama Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) juga perlu memaklumkan kepada ibu bapa pelatih yang akan dipindahkan ke kem lain.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/4-kem-penempatan-mangsa-banjir-1.45711#sthash.26BYTTSY.dpuf

No comments: