Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 January 2015

Penduduk berdepan 
kadar cukai lebih tinggi

28 Januari 2015 1:48 AM

KUALA LUMPUR 27 Jan. – Penduduk di kawasan yang terlibat dengan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) berisiko membayar kadar cukai lebih tinggi bagi menampung sumber kewangan pihak kerajaan tempatan.

Abdul Rahman Dahlan

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, kerajaan tempatan yang dipilih menerusi pilihan raya PBT mempunyai kuasa dalam menaikkan cukai di kawasan mereka kerana sebelum ini pihak berkenaan terikat di bawah pentadbiran kerajaan negeri.

“Pilihan raya PBT bakal mewujudkan penyelarasan dasar yang tidak selari serta menimbulkan pelbagai percanggahan dan masalah antara kerajaan negeri dan tempatan.

“Lebih memburukkan keadaan, penduduk di kawasan yang melaksanakan pilihan raya PBT terpaksa berdepan risiko kenaikan kadar cukai sedia,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan persoalan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada kerajaan DAP Pulau Pinang sama ada pilihan raya PBT yang mahu diadakan membolehkan setiap kerajaan tempatan mempunyai autonomi dalam soal kewangan.

Muhyiddin turut mempersoalkan kemampuan kebanyakan kerajaan tempatan yang kini mendapat bantuan daripada Kerajaan Persekutuan memperoleh sumber kewangan baharu melalui autonomi kewangan selepas mengadakan pilihan raya PBT.

Menurut Abdul Rahman, secara puratanya, kerajaan Pusat memperuntukkan kira-kira RM250 juta hingga RM300 juta setahun kepada kerajaan tempatan di seluruh negara. 

“Jika kerajaan tempatan menjalankan aktiviti kutipan cukai mereka sendiri, Kerajaan Pusat mungkin akan mengalihkan peruntukan yang disediakan untuk disalurkan ke bahagian pembangunan,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/penduduk-berdepan-8232-kadar-cukai-lebih-tinggi-1.53499#sthash.Tk31bbzl.dpuf

No comments: