Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 26 January 2015

Jangan ‘tergagau-gagau’ ikut Barat – Rais - TAK PAYAH POPULER SANGATLAH..

26 Januari 2015 1:13 AM

KUALA LUMPUR 25 Jan. – Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim diminta membuat kajian terlebih dulu tanpa ‘tergagau-gagau’ mengikut budaya barat untuk menjadikan perbuatan merotan anak suatu kesalahan jenayah.

Rais Yatim

Sambil menyuarakan rasa hairan dengan kenyataan menteri itu, Penasihat Sosio Budaya Kerajaan Malaysia, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, Rohani tidak perlu terlampau mahu mengikut perjanjian Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menetapkan amalan itu sehingga mengabaikan sosiobudaya yang dipraktikkan institusi keluarga di negara ini dalam mengawal tingkah laku anak-anak.

“Merotan anak ini sebenarnya perbuatan yang selaras dengan sosio budaya kita atau sengaja beliau (Rohani) nak tiru apa yang terkandung dalam konvensyen PBB sehingga menampakkannya popular.

“Sekarang pun anak-anak susah dikawal budi pekertinya, kalau bapa sendiri tak boleh merotan sedikit atau memukul tangan anaknya, ini sudah melampau.

“Kalau tidak ikut konvensyen ini tidak mengapa, bukan satu kemestian sebab aspek-aspek hak kemanusiaan ini lebih besar, bukan terhad pada kanak-kanak sahaja...ada 11 lagi konvensyen, jika semua nak ikut tanpa disesuaikan dengan amalan sosio budaya kita, susah kita nanti,” kata beliau kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Sehubungan itu, Rais yang juga pakar undang-undang dan perlembagaan Persekutuan meminta Rohani merujuk mereka yang pakar sebelum mahu menjadikan perbuatan merotan anak suatu kesalahan jenayah.

“Jangan ‘tergagau-gagau’ menjadikan perkara itu kesalahan jenayah hanya kerana nak mengikut konvensyen PBB yang seolah-olah ‘bapa meniru’ yang tampak tidak ikut budaya timur,” kata beliau.

Semalam, Rohani berkata, penggubalan Akta Kanak-Kanak 2001 yang baharu berhubung isu merotan suatu perbuatan jenayah itu kini dalam peringkat akhir untuk diperhalusi oleh Jabatan Peguam Negara.

Kata Rohani: “Walaupun merotan anak merupakan sebahagian budaya masyarakat kita, namun kita perlu akur dengan perjanjian CRC yang memandang serius perkara tersebut.”

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/jangan-8216-tergagau-gagau-8217-ikut-barat-8211-rais-1.52551#sthash.j9v5geTx.dpuf

No comments: