Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 January 2015

Sekolah jadi pusat pemindahan 
dibenar lewatkan mula sesi

09 Januari 2015 2:00 AM


MUHYIDDIN YASSIN menyampaikan replika cek Bantuan Awal Persekolahan 1 Malaysia kepada Pengarah Pendidikan Pahang, Rosdi Ismail (dua dari kanan) di Jerantut, semalam. Turut kelihatan Ismail Sabri Yaakob (dua dari kiri), Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris (kiri) dan Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Tawar, Suraiyaton Pakih (kanan). – UTUSAN/ AHMAD ZAKKI JILAN

JERANTUT 8 Jan. – Sekolah-sekolah terjejas teruk akibat musibah banjir dan masih dijadikan pusat pemin­dahan sementara diberi kelonggaran untuk melewatkan permulaan sesi baharu persekolahan yang dijadual pada Ahad dan Isnin ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bagaimanapun sekolah-sekolah terlibat perlu menggantikannya semula pada masa bersesuaian.

Beliau berkata, sehingga kini, 56 buah sekolah masih dijadikan pusat pemindahan sementara untuk menempatkan mangsa banjir di beberapa negeri terlibat.

“Secara logiknya pun, tidak mungkin mereka boleh memulakan sesi persekolahan jika masih menjadi pusat pemindahan selain perlu dibersihkan,’’ katanya selepas mempengerusikan mesyuarat koordinasi pelan tindakan pasca banjir bagi negeri ini di Pejabat Daerah di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan berkata, pihaknya sudah mengenal pasti sekolah dan tahap kerosakan ditanggung mereka bagi membolehkan penggantian dilakukan segera.

“Untuk permulaan sesi baharu persekolahan ini, kelengkapan se­perti buku teks, kerusi dan meja kita dahulukan,’’ ujar beliau.

Sementara itu, ketika mengadakan lawatan pasca banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Tawar di sini, beliau menyerahkan peruntukan kerajaan Pusat RM25.7 juta untuk bantuan awal persekolahan kepada Jabatan Pelajaran Negeri Pahang yang diwakili Pengarahnya, Mohd. Rosdi Ismail.

Dalam ucapannya, beliau berharap pemberian tersebut dapat mengurangkan beban terpaksa ditanggung mangsa-mangsa banjir yang berdepan dengan kesempitan kewangan ekoran kehilangan harta benda termasuk kediaman ketika musibah itu melanda.

“Saya berharap semua yang terlibat tabah dan bersabar dengan ujian daripada Allah ini. Kerajaan akan bertindak segera memberi bantuan bagi meringankan beban mangsa-mangsa yang terlibat.

“Kita juga perlu ambil iktibar daripada kejadian ini dengan perlu lebih peka menjaga alam sekitar dan jangan menebang hutan serta memotong balak secara melampau” katanya.

Turut serta dalam lawatan ialah isteri beliau, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail.

Muhyiddin berharap sekolah-sekolah yang terlibat dengan banjir termasuk dijadikan pusat pemindahan sementara agar dapat memulakan sesi persekolahan mengikut jadual disusun.

Beliau berkata, kerja-kerja pembersihan dan membaik pulih sedang dijalankan namun masih bany­ak kerosakan yang perlu diteliti serta diambil tindakan penyelesaian segera.

“Saya bagi pihak kerajaan merakamkan terima kasih kepada pertubuhan bukan kerajaan dan pihak swasta yang turun padang untuk sama-sama membersihkan sekolah termasuk menghulur bantuan,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/sekolah-jadi-pusat-pemindahan-8232-dibenar-lewatkan-mula-sesi-1.46048#sthash.g7reO22H.dpuf

No comments: