Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 30 January 2015

Keluarga penumpang pesawat MH370 sedih

30 Januari 2015 1:16 AM


Kelly, 29, isteri kepada salah seorang penumpang pesawat MH370 memegang gambar suaminya bersama Perdana Menteri Malaysia Najib Razak pada satu acara di Putrajaya. – REUTERS


BEIJING 29 Jan. - Ahli keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines MH370 dari China sedih dengan tindakan pihak berkuasa Malaysia mengisytiharkan pesawat tersebut sebagai satu kemalangan selepas 10 bulan ia tidak ditemukan.

Portal berita USA Today yang memetik sepucuk surat yang mewakili kesemua ahli keluarga 154 penumpang warga China dalam pesawat itu kepada media melaporkan mereka sedih dengan tindakan Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) mengisytiharkan pesawat itu ‘tidak ditemukan atau terhempas’.

Kira-kira 30 ahli keluarga penumpang pesawat itu turut menangis dan menjerit-jerit ketika berkumpul melahirkan kesedihan mereka.

Seorang ahli keluarga terbabit, Li Yeuhua, 57, yang anaknya, Li Wenbo, 29, merupakan salah seorang daripada 239 penumpang pesawat tersebut berkata, tindakan DCA itu tidak berperikemanusiaan dan bertentangan dengan perjanjian untuk mengumumkan perkara itu tanpa sebarang bukti.

Ketua Pengarah DCA, Azharuddin Abdul Rahman, hari ini mengumumkan kehilangan pesawat MH370 itu dan kesemua 239 penumpang serta anak kapalnya dianggap terkorban pada sidang akhbar yang disiarkan secara langsung melalui TV1 di Kuala Lumpur, hari ini.

Ketua kumpulan yang mewakili ahli-ahli keluarga penumpang tersebut, Jiang Hui berkata, surat itu turut meminta bantuan kaunseling psikologi dan sara hidup ketika ada anggota keluarga penumpang pesawat itu jatuh sakit sejak tahun lepas kerana kesedihan berikutan nahas tersebut dan kurang sumber kewangan untuk perbelanajaan dan mendapatkan rawatan.

“Kami masih berharap ahli keluarga kami masih hidup kerana tiada bukti pesawat itu terhempas.

“Saya seorang yang rasional. Saya belajar kejuruteraan dan sains, namun saya tidak percaya dengan Malaysia Airlines. Terlalu banyak fakta yang bertentangan,’’ kata Jiang Hui anak kepada Jiang Cuiyun, 71, yang merupakan salah seorang penumpang pesawat MH370.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/keluarga-penumpang-pesawat-mh370-sedih-1.54111#sthash.iIq1hSDB.dpuf

No comments: