Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 January 2015

Gabungan NGO Melayu serah memorandum perpaduan

16 Januari 2015 1:36 AM


MUHYIDDIN YASSIN menerima Memorandum Perpaduan Nasional yang diserahkan oleh Azih Muda (dua dari kanan) sambil disaksikan Abdul Hamid Mohamad (tiga dari kanan) di Sri Satria, Putrajaya, semalam. – BERNAMA

PUTRAJAYA 15 Jan. – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menerima Memorandum Perpaduan Nasional daripada Gabungan NGO Melayu yang dianggotai 320 badan bukan kerajaan (NGO).

Memorandum itu yang bertemakan Perpaduan Rakyat Malaysia Teras Keamanan dan Kemakmuran Negara diserahkan oleh Pengerusi Konvensyen Perpaduan Nasional, Datuk Azih Muda sambil disaksikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad.

Dalam majlis yang berlangsung di kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri di Sri Satria itu, seramai 12 wakil pemimpin NGO Melayu turut hadir antaranya Pre­siden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali; Presiden Alumni Universiti Teknologi Mara (UiTM), Datuk Zaini Hassan dan Datuk Ruhanie Ahmad.

Memorandum tersebut me­ngandungi 54 usul membabitkan 19 usul berkaitan politik, Perlembagaan negara dan undang-undang; 20 usul melibatkan sosio- ekonomi dan tujuh usul berkaitan hal ehwal agama Islam itu telah diserahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 29 November lalu.

Azih berkata, konvensyen yang berlangsung di Kuala Lumpur pada November lalu telah meluluskan Memorandum Perpaduan Nasional sebagai usul dan pandangan kepada Perdana Menteri dan kerajaan bagi dipertimbangkan secara serius dalam kerangka kerajaan menggubal Dasar Perpaduan Nasional.

Sementara itu, Abdul Hamid melahirkan rasa kesal apabila penglibatannya dalam konvensyen tersebut sebagai pakar rujuk dan penasihat telah mendapat kritikan daripada pihak-pihak tertentu sedangkan beliau bukan ahli mana-mana NGO.

“Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pernah menyer­tai politik dan bertanding menentang Shahrizat (Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam pilihan raya umum) selain pernah dilantik sebagai Exco Kerajaan Ne­geri Terengganu selepas memang dalam pilihan raya.

“Ketika itu tidak ada siapa pun persoalkan, tetapi kenapa saya yang hanya dijadikan sebagai tempat rujukan dan memberikan pandangan dituduh rasis,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/gabungan-ngo-melayu-serah-memorandum-perpaduan-1.48449#sthash.RVD01iGF.dpuf


No comments: