Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 7 January 2015

Isu MBI: Faekah sifatkan Azmin melampau

Minta pulangkan wang pampasan RM2.6 juta

ZULKIFLI SAINUDDIN | 07 Januari 2015 2:00 AM

SHAH ALAM 6 Jan. - Arahan Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali supaya lapan bekas kakitangan Perbadanan Menteri Besar (MBI) memulangkan semula wang pampasan berjumlah RM2.6 juta yang diterima mereka selepas berhenti daripada perbadanan itu, disifatkan sebagai tindakan melampaui batas yang luar biasa.
FAEKAH HUSIN

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif MBI, Faekah Husin berkata, pembayaran tersebut dilakukan selepas persetujuan antara pegawai-pegawai terlibat dengan pentadbiran terdahulu yang dicapai atas dasar kepercayaan dan sikap profesional semua pihak.

Menurutnya, pendekatan Skim Pelepasan Sepakat (MSS) diambil bagi memberi ruang secukupnya kepada pentadbiran baharu untuk meneruskan agenda dan corak pentadbiran tanpa terpaksa berhadapan dengan kumpulan warga kerja pasukan terdahulu.

“Meskipun ramai pegawai yang masih mempunyai baki tempoh perkhidmatan seperti dalam kontrak, pendekatan pertengahan telah diambil dan sejumlah potongan besar dipersetujui.

“Saya kesal persetujuan bersama ini telah dicemar dan dilanggar pentadbiran baharu dan kami dengan ini mencabar persetujuan tersebut,” jelasnya dalam kenyataan di sini hari ini.

Lapan bekas kakitangan MBI yang juga pembantu kepada bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim baru-baru ini diarah memulangkan semula wang pampasan berjumlah RM2.6 juta yang diterima mereka selepas berhenti daripada perbadanan itu.

Mohamed Azmin berkata, pemulangan itu perlu kerana beberapa perkara didapati telah melanggar tatacara dan peraturan kewangan.

Faekah yang menerima surat arahan pemulangan pampasan itu hari ini menjelaskan, secara peribadi, beliau menafikan pembayaran wang melalui MSS dibuat secara salah dan tanpa mendapat kelulusan sebagaimana yang dinyatakan dalam surat tersebut.

Tegasnya, surat tuntutan berkenaan juga gagal menyatakan dengan jelas sebarang pelanggaran undang-undang dan tatacara kewangan serta salah laku yang telah dilakukan ketika pembayaran dibuat.

“Saya telah menerima surat tuntutan pemulangan keseluruhan wang yang diberikan oleh pengurusan MBI kepada saya sebelum pentadbiran baharu mengambil alih pucuk pimpinan kerajaan negeri.

“Memandangkan isu ini berkaitan undang-undang, maka kesemua penerima wang akan mengambil khidmat peguam bagi meneliti surat tuntutan tersebut dan mengambil langkah-langkah seterusnya,” ujarnya.

Selain itu, jelas Faekah, laporan audit yang kononnya menjadi asas tuntutan didakwanya satu laporan cacat, tidak dilakukan secara profesional dengan menurut tatacara pengauditan yang betul serta berniat jahat.

Beliau memberitahu, audit tersebut juga cacat apabila dijadikan dokumen awam tanpa mendapat penjelasan daripada pihak terlibat termasuk Abdul Khalid sendiri.

“Tindakan tidak profesional dengan memanipulasikan audit cacat tersebut telah mewujudkan prasangka yang dahsyat terhadap semua pihak yang terlibat dalam membuat keputusan termasuk para penerima pampasan.

“Justeru, saya telah mengarahkan peguam saya untuk melihat dari semua sudut undang-undang dan melakukan tuntutan balas yang tidak terbatas hanya kepada untuk mendapatkan keseluruhan jumlah sehingga tamat kontrak, gantirugi bagi pecah janji MMS dan kerosakan penghinaan yang kami alami,” tegasnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/isu-mbi-faekah-sifatkan-azmin-melampau-1.45365#sthash.Z2xIlsTr.dpuf


No comments: