Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 2 January 2015

Nilai segera kerosakan

Supaya bantuan baik pulih dapat disegerakan – Muhyiddin

KHAIRUL ABIDIN NUAR | 02 Januari 2015 1:59 AM


MUHYIDDIN Yassin bertanyakan khabar mangsa-mangsa banjir ketika melawat beberapa buah kampung di Mukim Lambor Kiri di Pusat Penempatan Banjir SMK Lambor Kiri, Parit, semalam. – UTUSAN/Zulkarnain Mohd. Saidin.

PARIT 1 Jan. - Semua agensi dan jabatan terlibat diminta mengambil langkah segera memulakan proses merekod segala kerosakan dan kehilangan harta benda secara tepat untuk menilai anggaran kos baik pulih termasuk mendaftarkan semua mangsa banjir supaya proses penyampaian bantuan dapat disegerakan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tindakan awal pasca banjir itu penting bagi menangani masalah trauma selepas sekembalinya mangsa banjir ke kediaman masing-masing ekoran paras air secara umumnya telah surut di beberapa bahagian di seluruh negara.

Paling penting, katanya, penyelarasan antara pelbagai agensi di peringkat kerajaan Persekutuan dan negeri serta pemimpin tempatan perlu diselaraskan dengan mengetepikan perbezaan politik termasuk di negeri yang dikuasai oleh pembangkang biarpun bencana banjir terletak di bawah kendalian Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Pastinya perkara ini akan melibatkan kos yang besar, jadi kita perlu mulakan dari sekarang. Jadi, jabatan serta agensi Persekutuan dan negeri perlu bekerjasama. Jangan ada ‘senarai’ Barisan Nasional (BN) dan Pas sebagai contoh, kerana perkara ini akan menimbulkan masalah kepada rakyat.

“Ketepikan soal politik, tumpukan pada pembelaan rakyat, jadi mesti ada muafakat untuk menyelesaikan masalah sebaik mungkin. Perkara ini pasti mengambil masa, tetapi saya juga sedar, rakyat tidak boleh menunggu lama. Namun apa pun, kita akan beri penerangan supaya pimpinan tempatan akan turut terlibat dalam proses menyelesaikan masalah mangsa banjir,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar selepas melawat mangsa banjir di pusat pemindahan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lambor Kiri di sini hari ini.

Yang turut dihadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan dan Ahli Parlimen Parit, Datuk Mohd. Zaim Abu Hasan.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, penilaian taksiran banjir di Kelantan misalnya boleh dibuat mulai sekarang tanpa perlu menunggu kesemua mangsa banjir pulang ke kediaman masing-masing, sekali gus dapat menjimatkan masa,

Menurut beliau, jawatankuasa di peringkat negeri boleh mula menetapkan panduan serta prosedur operasi standard (SOP) tertentu yang boleh diperhalusi berserta dengan kos.

“Saya mungkin fikir hendak mencadangkan supaya tidak perlu dilantik kontraktor-kontraktor menerusi tawaran terbuka yang mengambil masa. Namun, perkara itu akan diputuskan oleh jawatankuasa di peringkat negeri atau Pusat supaya kerja-kerja tersebut dapat dilaksanakan dengan segera.

“Soal sekolah yang menjadi pusat pemindahan juga ada yang berada dalam keadaan teruk dan rosak. Saya sudah buat anggaran, untuk sekolah sahaja, sebanyak RM350 juta perlu disediakan untuk membaik pulih kerosakan-kerosakan tersebut dan itu hanyalah sebahagian sahaja,” katanya.

Ketika ditanya sama ada kos baik pulih selepas banjir akan menjejaskan peruntukan di dalam Bajet 2015, Muhyiddin berkata, soal pokoknya ialah kepentingan rakyat, justeru beliau percaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak lebih memahami bentuk belanjawan yang sesuai bagi menangani keadaan ‘luar biasa’ tersebut.

Selain itu, beliau turut berharap 2015 akan menjadi tahun yang lebih baik buat negara dan rakyat dapat hidup dengan aman, selamat dan bahagia.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/nilai-segera-kerosakan-1.43615#sthash.MQDwuOiN.dpuf

No comments: