Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 August 2011

Taktik 'bendera putih' Guan Eng


Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my




MALAM kelmarin, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng 'yang memang terkenal dengan lunak tutur katanya' mengingatkan pemimpin pakatan pembangkang supaya terus kekal merendah diri dan terus menunaikan janji-janji mereka.

Ini kerana dia sendiri tidak pasti Pulau Pinang mampu dipertahankan. Kata Guan Eng, tidak ada yang pasti dalam politik. Sebab itu, dia sendiri tidak fikir 100 peratus pasti bahawa DAP akan menang di Pulau Mutiara sekali lagi.

Lebih menarik lagi, kata anak Lim Kit Siang ini semasa majlis mengumpul dana untuk DAP Selangor di Petaling Jaya itu, pakatan pembangkang mesti 'rendah diri dan jangan terbawa-bawa' serta pastikan boleh menunaikan apa yang diharapkan oleh rakyat.

Begitulah Guan Eng. Memang sedap ungkapannya didengar. Tetapi bagi mereka yang mengenali taktik politik Guan Eng, dia sememangnya sering mengungkapkan kenyataan 'mengaku kalah' atau mengalunkan lagu 'bendera putih'.

Barang diingat dan mungkin ada yang menyedarinya, paling ketara taktik itu dikembangkan Guan Eng ketika menggerakkan misi untuk merampas Pulau Pinang daripada BN pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 2008. Baik menjelang penamaan calon dan memasuki gelanggang PRU tersebut, itulah mukadimah dan penutup Guan Eng sama ada semasa sidang akhbar dan siri ceramahnya.

Bagi mereka terutama kalangan orang politik, yang mengikuti rencah dan corat-coret politik negara, sikap yang ditunjukkan oleh DAP barang kali agak unik berbanding sekutunya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas yang terang-terangan mempamerkan aksi angkuh, berdegar-degar serta memaki-hamun BN.

Namun, bagi para penyokong BN daripada UMNO, meskipun DAP nampak seolah-olah 'merendah diri' tetapi sebenarnya itu adalah strategi taktikal politiknya dengan sekurang-kurangnya pengundi atau masyarakat akan berasa simpati dan memangkah calon parti itu.

Jika diperhatikan pada kempen PRU Ke-12, Guan Eng pada sidang akhbar di Jalan Talipon, Georgetown pada suatu ketika sering mengulang-ulang kenyataannya.

"Mahu nafikan majoriti dua pertiga BN ini pun susah dicapai, macam mana kamu (pemberita) (boleh) cakap andai kata parti-parti pembangkang akan menang kerana ia tidak mungkin berlaku.

"BN pasti menang besar, yang cuma DAP nak pastikan ialah janganlah menang habis, menang sampai tsunami," kata Guan Eng, seingat penulis yang meliputi PRU Ke-12 di Pulau Pinang tempoh hari.

Malah, pemimpin DAP itu 'dengan rasa rendah diri' juga mengingatkan pakatan pembangkang jangan sesekali bercita-cita tinggi melangit untuk berdepan BN. Sebaliknya, pembangkang harus menghadapi realiti bahawa BN tidak mungkin dikalahkan dalam senario politik negara sekarang.

Tapi itu Guan Eng. Taktiknya penuh psikologi dan taktikal. Itulah 'buah silat' DAP ketika masuk gelanggang. Tidak seperti Pas dan PKR yang mudah dibaca kilasnya dan akhirnya dinilai sejak awal tidak baik untuk menjadi pilihan rakyat pelbagai kaum.

Namun, barang diingat, meskipun gaya politik DAP nampak bersahaja serta 'cantik' tetapi jika dibuat penilaian mendalam, terutama ke atas manifesto PRU tempoh hari jelas banyak lompangnya.

Kerana itulah 'lagu yang didendangkan' oleh Guan Eng dengan 'rendah dirinya' perlu diamati dan direnung secara mendalam. Jika diamatipun, kerajaan DAP Pulau Pinang sebenarnya gagal menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya umum lepas untuk memberi pendapatan isi rumah sebanyak RM6,000 sebulan.

Kalau dalam Buku Jingga mereka itu, hampir 'berderau darah' dibuatnya dengan dengan janji-janji pembangkang untuk memastikan Khazanah dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memiliki konsesi lebuh raya untuk pemberian tol percuma. Sedangkan, berdasarkan perkiraan ekonomi, ia kelak akan memakan belanja antara RM50 hingga RM100 bilion. Jika dilaksanakan, ia akan meningkatkan defisit negara lebih daripada 6.4 peratus dari KDNK. Dengan pendapatan kerajaan RM158.6 bilion pada 2009, melaksanakan janji itu akan menelan kos hampir dua pertiga daripada jumlah keseluruhan pendapatan Kerajaan Persekutuan.

Di sebalik janji-janji ini, bagaimana pula dengan janji Kerajaan DAP Pulau Pinang yang diterajui Guan Eng untuk menghapuskan Tol Sungai Nyior dan Tol Jambatan Pulau Pinang dalam manifesto PRU-12. Setelah mendapat kuasa, janji itu tidak ditunaikan.

Rakyat mengerti bahawa KWSP tidak boleh disalah guna kerana ia khusus untuk simpanan rakyat semasa tua dan tidak boleh digunakan untuk menghapuskan bayaran tol. Kerajaan sendiri komited dalam soal tol dengan menurunkan kadar tol di Kampung Medan - Petaling Jaya Selatan daripada RM1.60 kepada RM1 bagi meringankan beban rakyat. Malahan, kerajaan telah membuat perakuan bahawa kadar tol di empat lebuh raya PLUS tidak dinaikkan dalam masa lima tahun. Demikian juga dengan komitmen akan menamatkan konsesi tol untuk Lebuh Raya Hubungan Timur-Barat menghubungkan Persilangan Salak dan Persilangan Taman Connaught di Kuala Lumpur berkuat kuasa Mei 2011.

Mendengar kelunakan suara Guan Eng dalam nada rendah diri 'mengangkat bendera putih' di Petaling Jaya kelmarin inilah yang sewajarnya dicurigai oleh Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon. Tsu Koon setakat ini belum menampakkan lagi keterampilannya dalam 'mengejar' Guan Eng.

Cuba amati taktik Guan Eng di Petaling Jaya tersebut. Dalam 'bermain bicara' sempat juga dia menyindir: "Walaupun kami adalah kerajaan (di Selangor dan Pulau Pinang), tetapi kami terpaksa meminta bantuan (sumbangan) dari kamu (untuk wang) kerana kita tidak mencuri dari kerajaan.

"Jika kamu pergi ke majlis makan malam MCA, mereka tidak meminta wang daripada kamu, sebaliknya mereka membayar kamu untuk datang."

Cuma, kita tidak mahulah Tsu Koon selicik itu. Cuma Tsu Koon perlu memperlihatkan keterampilannya sekali gus mampu memberi sinar harapan dan meyakinkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Pengerusi BN untuk merampas kembali Pulau Pinang pada PRU ke-13.

Masih terngiang-giang di telinga penulis sekali lagi akan taktik licik 'bendera putih' yang diluahkan Guan Eng - sama seperti di Petaling Jaya.

Ketika berucap di Jalan Talipon, George Town pada kempen PRU ke-12, kata Guan Eng, bukan MCA atau Gerakan yang akan terkena bahangnya jika penafian majoriti dua pertiga BN berjaya direalisasikan. Sebaliknya, tempias dirasai UMNO yang menjadi tonggak Melayu. Kerana hanya Pulau Pinang sahaja boleh menafikan dominasi UMNO, kata Guan Eng. Terbukti Pulau Pinang kin di tangan DAP.

Cuma, jangan percaya kepada lagu 'bendera putih' yang dialunkan Guan Eng dan DAP.

KOMEN : SEJAK BILA PUAK CINA RASIS DAN KIASU NI PANDAI MERENDAH DIRI... DULU BUKAN MAIN MEGAH LAGI BILA MENANG TERUTAMA DI PERAK... APA PASAL SEKARANG SUDAH JADI ORANG BAIK DAN BARU NAK JADI BARUA RAKYAT BILA PRU SEMAKIN HAMPIR... APA JANJI YANG DAH TERTUNAI UNTUK RAKYAT PP GUAN ENG?

No comments: