Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 August 2011

SEKOLAH SATU ALIRAN


JANGAN PERTIKAI SEKOLAH PELBAGAI ALIRAN



DAKWAAN beberapa pihak bahawa sistem persekolahan pelbagai aliran menghalang perpaduan rakyat di negara ini mendapat perhatian pengkritik semasa, Loh Hon Chew yang menulis mengenainya dalam Nanyang Siang Pau.

Artikel bertajuk ‘Jangan Jadi Buta Sejarah’ disiarkan pada 4 Ogos 2011 dalam ruangan Pendapat Yuanlun di halaman A16.

Apa yang membuat kita merasa terkilan adalah mengenai sikap beberapa pihak yang masih mempertikaikan sistem persekolahan pelbagai aliran.

Mereka menuduh sekolah pelbagai aliran menghalang perpaduan rakyat dan mencadangkan supaya diwujudkan hanya satu aliran iaitu sekolah kebangsaan.

Dikatakan jika sejak kecil kanak-kanak pelbagai kaum diasuh menggunakan hanya satu bahasa iaitu bahasa kebangsaan, sudah tentu menjelang dewasa nanti mereka akan menjadi rakyat yang bersatu padu.

Bagi saya ini adalah pemikiran yang tidak berasas. Cuba kita lihat kembali individu yang membantah atau menyokong perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai lalu.

Kebanyakan mereka sejak kecil belajar bahasa kebangsaan bersama-sama dan menuntut di sekolah aliran yang sama, tetapi selepas dewasa mereka tetap tidak boleh bersatu padu.

Sebenarnya tiada siapa yang boleh mempercayai hujah bahawa jika sejak kecil belajar bersama-sama, menjelang dewasa individu itu akan bersatu padu.

Saya juga musykil dengan orang-orang yang asyik melaungkan supaya dihapuskan sekolah pelbagai aliran, kerana pada masa sama mereka memperjuangkan universiti, kolej, sekolah menengah dan sekolah rendah untuk satu kaum sahaja.

Pendirian itu jelas membuktikan mereka memang tidak mahu melihat semua kaum di negara ini bersatu padu.

Kita juga tidak boleh menerima hujah pihak yang mahu diwujudkan hanya satu aliran sekolah kebangsaan dengan alasan tahap penguasaan bahasa Inggeris di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) sangat lemah sehingga menyukarkan murid berkomunikasi dengan orang luar.

Ini juga tuduhan yang tidak berasas, kerana selama ini keputusan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dengan jelas menunjukkan bilangan murid cemerlang mata pelajaran Matematik dan Bahasa Inggeris di SJKC adalah tinggi.

Jika benar penguasaan bahasa Inggeris di SJKC sangat rendah, kenapa tidak tukar sahaja semua aliran sekolah itu kepada aliran sekolah bahasa Inggeris.

Dalam pada itu, daripada sejuta rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara, lebih 80 peratus adalah kaum Cina. Kebanyakan mereka termasuk yang telah mengharumkan nama Malaysia di luar negara ialah bekas murid SJKC. Ini bermakna lulusan sekolah itu bukan jaguh kampung.

Oleh itu, kita mahu menasihatkan ahli-ahli politik dan orang yang berkedudukan tinggi dalam masyarakat supaya tidak mempertikaikan sekolah pelbagai aliran yang telah dipersetujui ketika wakil semua kaum menandatangani kontrak sosial. Jika tiada kontrak itu, kita tidak akan merdeka seperti hari ini.

KOMEN : KERAJAAN SATU MALAYSIA MAHU TAPI SATU ALIRAN SEKOLAH TIDAK MAHU KENAPA? ALASAN SEKADAR MELEPASKAN BATUK DITANGGA... KALAU TIDAK MENCUBA MACAMANA KITA NAK DAPAT HASILNYA... JANGANLAH JADI BUTA SEJARAH... ITU HAK ORANG MELAYU APA MAHU SENTUH... ITU PERLEMBAGAAN BACA SAMPAI HABIS... JANGAN BACA SEPARUH JALAN... BARU SEKARANG MAHU SEBUT PASAL KONTRAK SOSIAL... TAPI BILA ORANG CINA SENTUH HAK ORANG MELAYU APEK NI TERLUPA PULA ADA KONTRAK SOSIAL... MEGAH SANGAT DENGAN RAMAINYA ORANG CINA YANG KERJA DILUAR NEGARA... DIA LUPA KEBANYAKAN MEREKA MERUPAKAN PENDATANG TANPA IZIN... KERJA TAK ADA PERMIT... DUDUK DALAM PENJARA PUN RAMAI... BUKAN PANDAI MANA PUN SETAKAT KERJA SEBAGAI TUKANG MASAK KAT JEPUN APA NAK HAIRAN... INI BANGSA MANA PERGI PUN AKAN MENYUSAHKAN ORANG...

1 comment:

Onna said...

betul3....sokong 100%..PAS belajor ngan doranglah...kita takleh sentuh dorang...dorang boleh sentuh kiter...pala hotak dia...