Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 August 2011

KAR1SMA - RAKYAT DIDAHULUKAN

Bantuan sara hidup diperluas
Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN
dan THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my



PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bersama kanak-kanak, orang kurang upaya (OKU), warga emas serta balu tentera dan polis menghadiri program Kebajikan 1Malaysia (Kar1sma) bagi membela golongan kurang bernasib baik pada majlis pelancarannya di Putrajaya, semalam. – UTUSAN/ZAKI AMIRUDDIN

PUTRAJAYA 24 Ogos – Kerajaan hari ini mengumumkan penerima bantuan sara hidup untuk golongan yang memerlukan akan diperluaskan jaringannya kepada balu-balu anggota polis dan tentera yang layak.

Serentak itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan peruntukan RM1.4 bilion iaitu pertambahan RM200 juta menerusi program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma).

Menurutnya, kerajaan Barisan Nasional (BN) akan terus menegakkan keadilan sosial untuk meningkatkan kualiti hidup golongan yang memerlukan seperti orang kurang upaya (OKU), warga emas dan balu anggota polis dan tentera.

‘‘Hari ini apabila kita mengubah hala tuju dan fokus kerajaan melalui Program Transformasi Kerajaan (GTP), kita mengenal pasti kelompok masyarakat yang agak terpinggir dan memerlukan bantuan kerana ia merupakan prinsip dalam Gagasan 1Malaysia.

‘‘Dalam kemelut ekonomi dunia sekarang, ada negara tertentu yang ekonominya menguncup sehingga pencen terpaksa dipotong dan bantuan kebajikan dikurangkan, tetapi alhamdulillah kita bukan sahaja boleh meneruskannya tetapi menambahkan lagi peruntukan,” katanya ketika berucap semasa melancarkan Kar1sma di pejabatnya di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fa Kui dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Justeru, beliau berharap dengan peruntukan yang lebih besar itu, ia mampu menaikkan semangat dan ilmu baru kepada penerima untuk menyumbang kepada masa depan mereka dan keluarga.

Perdana Menteri berkata, perubahan akronim Kar1sma akan menjadikan kerja-kerja kebajikan yang tidak glamor kepada glamor.

Dalam nada sinis, Najib berkata, kerajaan BN memberikan bantuan untuk hampir 500,000 orang atas prinsip Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan berbanding pembangkang yang menghulurkan bantuan untuk satu bulan tetapi riuh sekampung.

Warga emas terima peruntukan terbesar RM455 juta

PUTRAJAYA 24 Ogos - Lebih 30 peratus daripada peruntukan RM1.4 bilion dalam program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma) akan disalurkan untuk membantu golongan warga emas.

Daripada kira-kira 500,000 penerima bantuan yang disasarkan, warga emas menerima peruntukan terbesar iaitu RM455 juta diikuti orang kurang upaya (RM332 juta), program-program kemasyarakatan komuniti (RM303 juta), kanak-kanak (RM290 juta) dan balu polis dan tentera (RM4.1 juta).

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, kementeriannya akan memberi bantuan secara berterusan untuk memastikan kumpulan sasaran tersebut keluar daripada kemelut kesusahan.

''Mereka yang memerlukan akan diberi bantuan sara hidup antara RM100 hingga RM450 setiap bulan, jumlah ini merupakan tanda keprihatinan kerajaan terhadap golongan berpendapatan rendah," katanya selepas menghadiri majlis pelancaran Kar1sma yang disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

Di bawah Kar1sma, pelbagai perkhidmatan seperti bantuan kewangan bulanan, pusat jagaan harian, program ziarah dan bantu, insentif OKU produktif, latihan kepada ibu tunggal, pemeriksaan kesihatan dan mamogram serta pusat aktiviti kanak-kanak ditawarkan kepada kumpulan sasaran.

Mengulas lanjut, Shahrizat berkata, kementeriannya memandang berat soal pengagihan bantuan sara hidup secara tepat kepada semua kumpulan sasaran.

''Pengagihan bantuan yang tepat waktunya kepada semua kumpulan sasar turut menjadi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat yang baru Hadzir Md. Zain," katanya.

KOMEN : PUAK PEMBANGKANG MESTI SAKIT HATI... TAK TERIKUT CARA NAJIB MELAYAN RAKYAT...

No comments: