Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 22 August 2011

Jangan takut tolong bumiputera


Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my





Sebahagian peserta Konvensyen Memperkasakan Model Baru Ekonomi: Satu Jihad Ekonomi Bumiputera di Dewan Agong Tuanku Canselor, UiTM Shah Alam pada 19-20 Ogos lalu. – utusan/Mohd Shaharani Saibi

RATA-RATA masyarakat bumiputera khususnya orang Melayu mahu pembentukan masyarakat yang adil dan saksama terutamanya dalam pengagihan kekayaan negara agar dicerminkan melalui pegangan yang melambangkan kedudukan mereka selaku majoriti.

Pemikiran dan intipati itu bukan sesuatu yang baru tetapi sejak 40 tahun dahulu lagi ketika kerajaan melahirkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana orang Melayu sudah tidak sanggup menjadi bangsa yang terpinggir di bumi dan negara mereka sendiri.

Itu merupakan antara intipati penting ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menegaskan komitmen memperjuangkan agenda ekonomi bumiputera di Konvensyen Memperkasa Model Baru Ekonomi: Satu Jihad Ekonomi Bumiputera pada 19 dan 20 Ogos lalu.

Hadirin konvensyen anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu turut menjadi saksi pendirian Perdana Menteri yang mahu meritokrasi sejajar dengan keadilan sosial dan menolak pandangan Melayu liberal dan bukan Melayu yang mahu meritokrasi sepenuhnya.

Menarik bila mendengar beliau menempelak golongan sedemikian kerana orang Melayu sudah berada dalam keadaan serba kekurangan dengan sebahagian besarnya berada di luar bandar atau pinggir bandar serta masih memerlukan pertolongan kerajaan.

Golongan liberal itu diingatkan agar jangan pula tidak bertimbang rasa kepada orang Melayu sedemikian sedangkan orang Melayu selama ini berlaku adil kepada mereka.

Perdana Menteri bagaimanapun menegaskan meritokrasi tetap akan diambil kira terutamanya dalam membantu memajukan usahawan bumiputera sejati dan cemerlang kelak.

Antara resolusi utama yang dicapai konvensyen itu termasuk menggesa Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB) melalui Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) mengambil langkah-langkah yang lebih berkesan bagi kebangkitan semula kuasa ekonomi bumiputera menuju 2020.

Hakikatnya, Teraju kini mengambil alih fungsi dan tugas membela ekonomi bumiputera selepas berlalunya zaman Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) serta beberapa unit atau agensi yang memegang tanggungjawab sama sebelum ini.

Walaupun baru berusia enam bulan, Teraju bukan sahaja mengambil alih semua tugas dan peranan MECD, unit dan agensi berkenaan malahan mewarisi amarah usahawan dan masyarakat bumiputera yang memendam rasa sejak sekian lama.

Pembentangan di konvensyen tersebut menunjukkan bukan sahaja usahawan bumiputera yang jauh ketinggalan malahan pegangan ekuiti, aset, pendapatan isi rumah serta gaji graduan bumiputera juga sudah dipintas kaum lain.

Pendapatan purata bumiputera telah meningkat namun masih lebih rendah dan perlahan berbanding kaum lain sementara pendapatan purata bumiputera adalah terendah berbanding kaum lain walau apa pun aktiviti ekonomi ketua isi rumah (majikan, pekerja kerajaan atau swasta, kerja sendiri mahupun pesara).

Purata pertumbuhan simpanan dan nilai purata simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bumiputera juga lebih rendah berbanding kaum lain dengan kebanyakan graduan bumiputera mendapat purata gaji permulaan yang lebih rendah berbanding kaum lain antara perbezaan RM500 hingga RM1,500 sebulan.

Pemilikan bangunan oleh masyarakat bumiputera juga jauh ketinggalan berbanding kaum Cina yang direkodkan cuma sekadar 20.2 peratus pada 2008 (menurun daripada 29.2 peratus pada 2007) sementara milikan bangunan premis industri sekadar 7.8 peratus pada 2008.

Selain masalah pembiayaan, peranan GLC hebat diperdebatkan peserta yang rata-rata mahukan transformasi besar dibuat agar GLC lebih berperanan dalam membantu usahawan bumiputera mencapai sasaran pegangan kek ekonomi yang lebih baik.

Dalam menilai persepsi terhadap peranan Teraju, Pengarah Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (IMPAK) UiTM, Prof. Madya Dr. Za‘faran Hassan menjelaskan ramai yang melihat Teraju terlalu lambat bertindak dengan tumpuan masih kepada kajian daripada tindakan, sehinggakan perubahan yang dijanjikan tidak terasa.

Beliau mencadangkan penjenamaan semula inisiatif Teraju yang dilihat masih fokus kepada perkara sama seperti pendidikan, keusahawanan dan sebagainya sedangkan apa yang perlu ditunjukkan adalah perbezaan pendekatan yang boleh menjamin peningkatan ekonomi bangsa Melayu.

“Kita tidak mahu Melayu berebut menaiki ‘kereta api’ tetapi tidak tahu hala tujunya dengan asyik menyebut ‘langkah ke hadapan’ yang hanya merupakan satu ilusi.

“Teraju sudah banyak bertindak sejak penubuhannya Februari lalu tetapi umum perlu tahu mengenainya kerana orang Melayu sudah bersedia dan tidak sabar menerima cabaran kerajaan untuk bersama jayakan Model Baru Ekonomi (MBE),” ujarnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Teraju, Husni Salleh menjelaskan pihaknya tidak berdiam diri dan telah melaksanakan pelbagai program sejak unit itu diwujudkan seperti penganjuran makmal Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI) dan makmal Projek Permulaan (EPP).

Menurut beliau, sebagai sebuah badan strategik, Teraju lebih berperanan menyelaraskan kerjasama di antara syarikat-syarikat industri kecil dan sederhana (IKS) bumiputera dengan agensi kerajaan serta GLC.

“Kita cari benda yang terbukti berjaya dan kembangkan ke peringkat lebih besar kerana mahu usahawan serta syarikat bumiputera yang mapan dan bukan dialibabakan.

“Ini suatu jihad bagi membantu orang Melayu dan kita akui ada kelemahan yang boleh diperbaiki tetapi janganlah harap kerajaan yang buat segalanya,” jelasnya.

Ahli panel yang juga Pengerusi Eksekutif Kumpulan Puncak Niaga Holdings Berhad, Tan Sri Rozali Ismail juga berharap Teraju bertindak dengan lebih pantas kerana bagi beliau sudah tiada masa untuk menjalankan begitu banyak kajian.

“Cabaran besar bagi usahawan Melayu yang tiada menteri sendiri dan Teraju perlu berjalan cepat dalam memastikan peniaga dan usahawan kita dibantu kerana tahap mereka kini masih belum boleh dibanggakan.

“Janganlah tunggu dekat atau selepas pilihan raya. Teraju perlu ada wakil-wakil di peringkat negeri, turun jumpa terus dengan peniaga dan bantu dalam apa cara sekalipun, asalkan cepat,” tegasnya.

Beliau turut menasihatkan agar GLC dan bank agar tidak takut kepada TOM (tolong orang Melayu) kerana tidak pernah ada GLC atau bank yang tutup kerana membantu orang Melayu.

Secara asasnya, apa yang disampaikan panel dan peserta konvensyen ini amat mudah difahami iaitu kaum bumiputera tidak mahu dipandang hina di bumi sendiri dan mahu pengagihan secara adil agar semua berpeluang merasa kek ekonomi.

Dengan penyerahan 25 resolusi konvensyen itu kepada kerajaan, diharap MTAB dan Teraju mampu mengambil langkah proaktif dan pantas dalam memperjuangkan nasib ekonomi bangsa sebelum rakyat menjawab melalui tiket undi di pilihan raya.

No comments: