Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 5 August 2011

SURUHANJAYA DIRAJA- VIDEO BESI


Magaran serah memorandum cadang tubuh suruhanjaya




Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz (dua dari kiri) bersama Ahmad Shafie Ahmad Hambali (kiri) menyerahkan memorandum berkenaan video seks yang dikaitkan dengan Anwar Ibrahim kepada Zubil Abdullah di Istana Negara, semalam.


KUALA LUMPUR 4 Ogos - Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) hari ini menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara di sini, bagi menuntut penubuhan suruhanjaya diraja untuk mengenalpasti identiti lelaki dalam video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Memorandum itu diserahkan Penasihat Undang-Undang Magaran, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz kepada wakil Setiausaha Sulit Kanan Yang di-Pertuan Agong, Zubil Abdullah di pintu belakang Istana Negara kira-kira pukul 11.20 pagi.

Khairul Azam ketika ditemui pemberita selepas itu berkata, cadangan penubuhan suruhanjaya itu dibuat dengan mengambil kira salah satu terma siasatan oleh Suruhanjaya Bebas pada 2005 yang ditubuhkan bagi mengenalpasti identiti wanita di dalam kes ketuk ketampi yang dipercayai membabitkan warganegara China.

''Oleh itu mengapa tidak ada sebuah lagi suruhanjaya siasatan diraja ditubuhkan untuk mengenalpasti identiti pelaku dalam video seks yang dikaitkan dengan Anwar.

''Malah, kita turut mengambil tanggungjawab dan respons daripada desakan rakyat terutamanya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan penulis blog sebelum ini yang mahu sebuah suruhanjaya diraja ditubuhkan dan cadangan itu diutarakan kepada pihak Istana Negara," katanya di sini, hari ini.

Khairul Azam turut ditemani pembantunya, Ahmad Shafie Ahmad Hanbali ketika menyerahkan memorandum berkenaan.

Mengulas lanjut mengenai memorandum itu, Khairul Azam berkata, sejak pendedahan video oleh trio 'Datuk T' dan penafian oleh Anwar, masyarakat mula bertelagah dan berpolemik tentang pelaku dalam video seks berkenaan sehingga menimbulkan suasana tidak selesa dan fitnah di kalangan masyarakat.

Katanya, semua kekusutan itu perlu diselesaikan dengan menurut saluran perundangan yang betul demi mengelakkan fitnah daripada terus berleluasa yang menjadi budaya di kalangan masyarakat.

''Maka, sebuah panel bebas sewajarnya ditubuhkan untuk menyiasat identiti pelaku dalam video seks itu kerana wujud kebarangkalian pelaku video seks tersebut berkemungkinan akan menjadi calon Perdana Menteri Malaysia.

''Setiap daripada kita yang menjunjung Perlembagaan, kita bukan sahaja seharusnya bersih tetapi seharusnya dilihat bersih tanpa mengira status sama ada rakyat biasa atau pemimpin negara.

''Oleh itu bagi menzahirkan kebenaran, seluruh rakyat Malaysia berhak mengetahui sama ada Anwar adalah lelaki yang dikaitkan dengan video itu. Apa jua keputusan suruhanjaya itu akan menghentikan fitnah dan membolehkan pihak teraniaya membersihkan nama masing-masing," katanya.

Sementara itu, Khairil Azam menjelaskan, Seksyen 2(1)(d) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 memberikan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menyiasat apa-apa perkara yang berfaedah bagi kebajikan awam.

KOMEN : KISAH SURUHAN DIRAJA BAGI ORANG YANG BUNUH DIRI SUDAH SELESAI... ORANG YANG HIDUP NI PULA BILA NAK DISIASAT... VIDEO AJE BESI TAPI GAMBAR BERGERAK...

No comments: