Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 5 August 2011

Semangat patriotik mesti terus disemai


TAN SRI LEE LAM THYE
Ahli Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia



SAMBUTAN Bulan Kemerdekaan telah pun bermula. Inilah masanya untuk rakyat Malaysia berbilang bangsa mempamerkan semangat patriotik dan rasa cinta kepada negara. Bukan dengan cara paksaan, tetapi secara sukarela menyambut kelahiran Malaysia sebagai negara yang merdeka.

Ketika negara merayakan 54 tahun kemerdekaan, menyemai kebanggaan pada bendera merupakan salah satu ciri penting dalam pembinaan negara.

Bendera kebangsaan melambangkan kesetian, kesatuan dan patriotisme, dan adalah penting untuk kita menanam semangat dan nilai-nilai nasionalisme dan patriotisme ini di kalangan generasi muda.

Menganjurkan kempen-kempen 'Cintakan Bendera Kita' di sekolah-sekolah, di kalangan anak-anak muda mustahak bagi memberikan mereka kefahaman tentang signifikan bendera kebangsaan dan maksud di sebaliknya. Dan ini tidak seharusnya diadakan hanya bersempena dengan sambutan hari kemerdekaan, malah sepanjang tahun.

Bagi generasi lama, hari kebangsaan membawa memori kegigihan dan perjuangan menentang zaman penjajah dalam usaha mencapai kemerdekaan. Bagi mereka, ia melambangkan pengorbanan serta kebanggaan dengan apa yang telah dicapai selama ini.

Bagaimanapun, bagi generasi muda, terutamanya mereka yang lahir selepas 1957, kajian yang dijalankan oleh akhbar tempatan tidak lama dahulu menunjukkan mereka masih tidak memahami sepenuhnya erti sebenar kemerdekaan.

Bagi ramai remaja, hari kebangsaan hanya merupakan satu lagi cuti am - hari di mana mereka berpeluang berehat dan bersantai. Hanya segelintir sahaja yang benar-benar memahami signifikan hari kebangsaan ini.

Oleh demikian, lebih banyak usaha harus diambil untuk menerangkan dan menjadikan mereka lebih peka dan menghargai erti sebenar hari kebangsaan.

Setelah memperkatakan mengenai bendera kebangsaan dan signifikannya sebagai simbol negara, rakyat boleh mempamerkan semangat patriotik mereka dalam kehidupan seharian umpamanya, dalam pemikiran, percakapan dan tindakan dalam membela dan mempertahankan kepentingan negara serta memajukan negara.

Menyatakan perasaan melalui saluran yang betul merupakan satu hak demokrasi yang seharusnya diamalkan oleh semua rakyat yang cintakan negara dan inginkan yang terbaik untuk negara.

Dalam hal ini, menyatakan pendapat yang bertentangan demi kepentingan negara tidaklah menjadikan seseorang itu kurang patriotik. Dan kesetiaannya kepada negara tidak seharusnya dipersoalkan.

Malaysia hari ini nampak nyata sebagai contoh bagaimana pelbagai kumpulan etnik yang berbeza dapat hidup dan maju dalam suasana harmoni melalui kerjasama erat demi kemajuan dan kesejahteraan bersama.

Pembangunan negara tidak akan bermakna tanpa kefahaman, keharmonian, perasaan muhibah dan saling mempercayai antara rakyat berbilang kaum.

KOMEN : APABILA SEJARAH KEMERDEKAAN MALAYSIA DI POLITIKAN MANA MUNGKIN KEHARMONIAN, KERJASAMA ERAT, PERASAAN MUHIBBAH DAN SALING MEMPERCAYAI ANTARA RAKYAT BERBILANG KAUM DAPAT DICAPAI. ALANGKAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA JUGA SERING DIGANGGU GUGAT DAN DIPERSOALKAN OLEH SEGELINTIR RAKYAT MALAYSIA YANG TIDAK SENANG DENGAN PERPADUAN RAKYAT MALAYSIA YANG TELAH DIPUPUK SEJAK ZAMAN SEBELUM MERDEKA.... APA LAGI KALAU MAHU BERSIKAP PATRIOTIK?

No comments: