Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 5 February 2015

Usaha bekukan saya daripada berceramah – Ustaz Kazim

05 Februari 2015 1:53 AM


Mohd. Kazim Elias


IPOH 4 Feb. – Pendakwah terkenal, Datuk Mohd. Kazim Elias menyifatkan penyebaran rakaman ceramahnya yang didakwa sebagai berbaur perkauman merupakan usaha pihak tertentu untuk ‘membekukannya’ daripada muncul bercera­mah di khalayak ramai.

Menurut beliau, penyebaran rakaman video selama 2 minit 27 saat itu juga dilihat sengaja ditimbulkan bagi mengalihkan perhatian masyarakat terhadap isu lain yang sedang hangat diperkatakan dalam negara.

“Kebangkitan masyarakat untuk mendengar ceramah sangat hebat dan bukan semua orang suka perkara ini. Jika boleh, orang ini (Ustaz Kazim) diperamkan.

“Saya nampak usaha membekukan saya supaya tidak lagi boleh keluar di khalayak kerana bercakap isu perkauman padahal sebelum ini tidak pernah pun bercakap isu tersebut.

‘‘Isu ini ditimbulkan sebab Ustaz Kazim seorang yang dikenali, jika saya tidak dikenali orang tidak akan timbulkan isu ini. Kalau mahu ditimbulkan sejak 2009 lagi,’’ katanya dalam sidang akhbar di Pusat Pendidikan Al-Barakah di Manjoi dekat sini hari ini.

Terdahulu, Mohd. Kazim menyertai wakil 22 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) melibatkan lebih 500 orang yang berhimpun di hadapan pusat pendidikan itu sebagai tanda sokongan terhadap beliau.

Mengulas lanjut, beliau berkata, rakaman ceramah pada Disember 2009 di sebuah surau di Kemensah Heights, Kuala Lumpur itu hanya menjawab persoalan mengenai isu-isu yang hangat diperkatakan ketika itu tentang hak keistimewaan orang Melayu, ketuanan Melayu, raja dan anggota keselamatan.

“Adalah menjadi kewajipan sebagai seorang Islam untuk mempertahankan pemerintah dan mempertahankan sesuatu yang disuruh oleh agama. Oleh itu, saya huraikan dan tidak lama pun huraian itu dalam dua minit lebih.

“Sudah lama benda ini, saya pun tidak tahu kenapa dibongkar dan dijadikan isu selepas sehari saya dianugerahkan dengan gelaran Datuk.

“Saya menafikan sekerasnya tuduhan ini yang merupakan satu bentuk fitnah dan tuduhan melulu tanpa melihat kepada isi keseluruhan ceramah tersebut. Saya rasa pengadu tidak faham apa yang saya cakap atau dia faham yang dua minit itu dan tidak melihat sebelum dan selepas daripada dua minit,’’ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/usaha-bekukan-saya-daripada-berceramah-8211-ustaz-kazim-1.56152#sthash.qjPSM4SI.dpuf

No comments: