Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 25 February 2015

Seseorang pandu 
MH370 keluar laluan asal

25 Februari 2015 1:18 AM


LONDON 24 Feb. - Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 didakwa sengaja diterbangkan keluar daripada laluan asalnya oleh seseorang di dalam kokpit semasa pesawat itu hilang pada 8 Mac tahun lalu.

Pakar penerbangan terkemuka, Malcolm Brenner berkata, hasil analisis data satelit ke atas pesawat itu mendapati, pesawat MH370 terbang selama beberapa jam selepas terputus hubungan.

Menurutnya, pemeriksaan teliti ke atas bukti-bukti menunjukkan MH370 mengubah haluannya sebanyak tiga kali selepas perbualan radio terakhir dengan menara kawalan.

Pesawat itu mula membelok ke sebelah kiri sebelum menukar arah ke barat dan seterusnya berpusing ke arah selatan menuju Antartika.

Brenner yang juga pakar terkemuka dalam mengkaji punca nahas penerbangan berkata, kesemua tindakan menukar arah itu ‘dengan jelas mencadangkan’, seseorang di dalam kokpit pesawat sengaja menerbangkan MH370 keluar daripada laluan asalnya.

“Kemalangan ini menarik perhatian masyarakat dunia menerusi cara yang saya tidak pernah saksikan sepanjang tempoh 40 tahun perkhidmatan saya dalam dunia penerbangan,’’ katanya sebagaimana dilaporkan Mail Online.

Dakwaan itu dibuat dalam program dokumentari terbaharu National Geographic yang disiarkan pada bulan depan dengan rancangan itu akan menunjukkan usaha Brenner dan sepasukan pakar dalam menyelesaikan misteri MH370.

Perkembangan itu seiring dengan dakwaan oleh penyelaras pencarian MH370 yang mendakwa pesawat membawa 239 penumpang itu akan ditemukan dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Ketika usaha pencarian pesawat itu dijangka selesai pada Mei ini, Pesuruhjaya Biro Keselamatan Pengangkutan Australia, Martin Dolan berkata, beliau berharap pasukannya akan menemukan rangka pesawat itu.

Bagaimanapun, Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) kekal berdiam diri tentang isu itu dengan menyatakan bahawa kerajaan China, Malaysia dan Australia akan menilai tindakan seterusnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/seseorang-pandu-8232-mh370-keluar-laluan-asal-1.63125#sthash.H8kXpxrb.dpuf

No comments: