Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 13 February 2015

LIWAT : Tiada layanan VIP untuk Anwar dalam jel

SHARAIMEI AHMEDULLAH | 13 Februari 2015 1:52 AM


AHMAD ZAHID HAMIDI bersama Wan Junaidi Tuanku Jaafar (duduk dua kanan), Alwi Ibrahim (kiri) dan Noor Rashid Ibrahim serta anggota Pasukan Pancaragam PDRM selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya, semalam. – UTUSAN/RASHID MAHFOF

PUTRAJAYA 12 Feb. - Tiada sebarang layan istimewa bertaraf lima bintang atau ‘VIP’ akan diberikan kepada bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sepanjang menjalani hukuman penjara selama lima tahun di Penjara Sungai Buloh.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebaliknya bekas Ketua Pembangkang tersebut akan diberi layanan sama seperti yang diperoleh banduan lain secara adil dan saksama.

“Terdapat kegusaran yang kononnya Jabatan Penjara telah memberi layanan istimewa dan luar biasa kepada beliau di Penjara Sungai Buloh dan saya ingin mengesahkan Jabatan Penjara melayan semua yang dipenjara itu secara saksama seperti yang diperuntukkan dalam undang-undang dan peraturan penjara,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas perhimpunan bulanan Kementerian Dalam Negeri di sini hari ini.

Yang hadir sama, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Ne­geri, Datuk Alwi Ibrahim; Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim dan Ketua Pengarah Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar.

Baru-baru ini tersebar dalam laman sosial bahawa Anwar mendapat layanan istimewa termasuk menikmati pelbagai kemudahan lain di dalam Penjara Sungai Buloh selepas Mahkamah Persekutuan kelmarin mengekalkan sabitan bersalah dan hukuman penjara lima tahun terhadapnya atas kesalahan meliwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan, hampir tujuh tahun lalu.

Mengulas mengenai perhimpunan nyalaan lilin yang dirancang sebagai tanda solidariti kepada Anwar oleh penyokongnya di hadapan Penjara Sungai Buloh semalam, katanya, pihaknya bertindak profesional dalam menangani isu tersebut dan tidak berniat untuk menghalangnya.

“Kita mendapat tahu beberapa perhimpunan sedang dirancang termasuk perhimpunan memasang lilin di depan Penjara Sungai Buloh. Polis bertindak secara profesional dan kita tahu bahawa mereka tidak berhajat melakukan kekecohan dan hanya mahu menunjukkan keprihatinan,” katanya.

Dalam pada itu, Zulkifli berkata, layanan yang diberikan kepada Anwar sama seperti diperoleh banduan lain termasuk dari segi makanan dan tempat tinggal kecuali diberikan sebuah bilik untuk seorang.

“Kita tidak laksanakan ‘double standard’ untuk beliau.Layanan yang diberikan sama seperti banduan lain malah dari segi pertemuan bersama ahli keluarga juga sama iaitu jika mula-mula masuk akan dapat berjumpa sebulan sekali, selepas itu tiga minggu sekali, dua minggu sekali dan seminggu sekali mengikut proses yang telah ditetapkan penjara,’ katanya.

Sementara itu, Noor Rashid memberi peringatan kepada penyokong Anwar supaya mematuhi peraturan dan tidak menimbulkan kekecohan ketika mengadakan perhimpunan bagi menunjukkan sokongan kepada bekas Ketua Pembangkang itu.

“Berdasarkan maklumat beberapa perhimpunan secara aman akan diadakan antaranya di hadapan pusat membeli belah SOGO dan Dataran Merdeka pada hujung minggu ini. Saya nasihatkan apa jua perhimpunan dan perarakan yang akan dilancar mesti mematuhi undang-undang sedia ada dan sekiranya dilanggar polis terpaksa mengambil tindakan tegas bagi memastikan ketenteraman awam dijaga,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/tiada-layanan-vip-untuk-anwar-dalam-jel-1.59024#sthash.VWFU0yXA.dpuf

No comments: