Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 9 February 2015

POLITIK : Pas, DAP tidak bersepakat

Gagal selesai isu hudud, pilihan raya PBT

HUSSAINI AMRAN DAN 
MOHAMAD HAFIZ YUSOFF BAKRI | 09 Februari 2015 1:44 AM


ABDUL HADI AWANG (kanan) berjabat tangan dengan Lim Guan Eng selepas mesyuarat majlis pimpinan pakatan pembangkang di Pejabat Agung Pas, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/AZLAN HADI ABU BAKAR


KUALA LUMPUR 8 Feb. - Pas dan DAP masih tidak bersepakat tentang isu pelaksa­naan hudud dan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) walaupun pemimpin tertinggi kedua-dua parti itu duduk semeja dalam mesyuarat majlis pimpinan pakatan pembangkang hari ini.

Mesyuarat yang berlangsung di Pejabat Agung Pas di sini mulai pukul 2 petang hingga 3.15 petang itu dikatakan berlangsung dalam suasana panas berikutan pendirian berbeza antara Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pe­mimpin-pemimpin kanan DAP.

Difahamkan, Abdul Hadi tetap bertegas dengan pendiriannya mahu melaksanakan hudud di Kelantan namun pada masa sama membantah hasrat DAP untuk memperkenalkan semula pilihan raya PBT di Pulau Pinang.

Malah, Ahli Parlimen Marang itu terus beredar tanpa menyertai pemimpin-pemimpin kanan pakatan pembangkang yang lain terma­suk Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan, Lim Guan Eng dalam sidang akhbar yang diadakan selepas mesyuarat tersebut.

Sidang akhbar itu turut dihadiri Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu; Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke; Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya, Mohamed Azmin Ali.

Sikap Abdul Hadi itu menimbulkan tanda tanya dan seolah-olah menggambarkan konflik yang melanda Pas serta DAP yang saling membantah dalam isu hudud dan pilihan raya PBT masih belum reda.

Ekoran kegagalan kedua-dua parti itu mencapai persetujuan, pakatan pembangkang terpaksa me­nganjurkan mesyuarat khas yang dijangka berlangsung bulan depan untuk membincangkan isu hudud dan pilihan raya PBT.

Anwar ketika mengetuai sidang akhbar itu berkata, mesyuarat khas tersebut bertujuan mencari jalan penyelesaian dalam dua isu membabitkan agenda perjuangan Pas dan DAP.

“Mesyuarat bersetuju untuk mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan dan merangka penyelesaian menyentuh isu Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 serta pilihan raya PBT,” jelasnya.

Beliau turut mengesahkan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah turut menghadiri mesyuarat majlis pimpinan pakatan pembangkang hari ini bagi memberi penerangan tentang enakmen tersebut.

Walau bagaimanapun, Anwar tidak memberi penjelasan yang memuaskan ketika ditanya me­ngapa Abdul Hadi tidak menghadiri sidang akhbar itu.

“Dia sampaikan salam. Sebenar­nya dia tangguhkan program, dia patut tinggalkan majlis awal tetapi dia kekal sampai akhir mesyuarat,” jelasnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-dap-tidak-bersepakat-1.57644#sthash.2DOdTse4.dpuf

No comments: