Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 23 February 2015

Mengenang 65 tahun peristiwa Balai Polis Bukit Kepong

23 Februari 2015 1:39 AM


ANGGOTA polis yang bertugas ketika tragedi berdarah komunis menyerang Balai Polis Bukit Kepong di Muar, Johor pada tahun 1950.

KUALA LUMPUR 22 Feb. – Antara sedar atau tidak, tragedi berdarah komunis menyerang Balai Polis Bukit Kepong di Muar, Johor semasa berlakunya darurat di Persekutuan Tanah Melayu selepas Perang Dunia kedua genap 65 tahun esok.

Dalam kejadian yang berlaku pada 23 Februari 1950 itu, Balai Polis Bukit Kepong diserang oleh 180 komunis sekitar pukul 5 pagi menyebabkan 14 anggota polis terkorban.

Apa yang semakin dilupakan mengenai kejadian itu ialah sekitar 25 anggota polis berjuang habis-habisan sehingga menyaksikan seorang demi seorang perwira gugur angkara komunis sementara dua orang isteri anggota polis marin turut mengangkat senjata apabila mendapati suami mereka terkorban dan terus bertempur bersama anggota lain sehingga kehabisan peluru.

Sungguhpun dengan kekuatan anggota yang sedikit serta keupayaan senjata yang terbatas, pasukan polis yang diketuai oleh Sarjan Jamil Mohd. Shah enggan menyerah, walaupun berkali-kali diseru oleh komunis agar mereka mengalah sementara sekumpulan penduduk kampung yang lengkap bersenjatakan raifal dan shotgun turut digerakkan dari Kampong Jawa di bawah pimpinan Penghulu Ali Mustaffa untuk memberi bantuan.

Dalam detik terakhir pertempuran menyayat hati itu, komunis membakar berek kelamin dan balai polis selain melepaskan tembakan mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu.

Melihat kemusnahan balai polis itu menyebabkan penduduk Kampung Durian Chondong di sebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini.

Hanya selepas lima jam bertempur, baharu pihak komunis berjaya menawan dan membakar balai polis itu sebelum berundur ke dalam hutan dengan meninggalkan kesan kemusnahan dan kematian.

Tragedi Balai Polis Bukit Kepong telah meragut 25 nyawa termasuk 14 anggota polis termasuk Sarjan Jamil, empat pengawal kampung, tiga polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud iaitu anggota polis yang terselamat dan tiga anak mereka sementara mereka yang terselamat pertempuran maut itu adalah empat anggota polis dan sembilan ahli keluarga termasuk isteri dan anak mereka.


No comments: