Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 11 February 2015

HASUTAN : Polis cadang kumpulan 
SSKM dituduh di mahkamah

11 Februari 2015 1:27 AM


KOTA KINABALU 10 Feb. – Polis telah mengemukakan kertas siasatan berhubung tangkapan individu yang didakwa kumpulan Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) kepada Timbalan Pendakwa Raya termasuk mencadangkan tuduhan di mahkamah di bawah Akta Hasutan 1948.

JALALUDDIN ABDUL RAHMAN

Pesuruhjaya Polis negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, cadangan itu dibuat pihaknya selepas mendapati tindakan kumpulan dan penyokong SSKM tersebut mampu mengganggu-gugat keselamatan serta ketenteraman awam di negeri ini.

Malah, jelas beliau, pihaknya turut mengenal pasti pemimpin mahupun parti politik yang menjadi dalang kumpulan itu bergiat aktif.

“Setakat ini kita telah menahan 14 individu, masing-masing di Tuaran dan Lahad Datu pada minggu lalu serta baru-baru ini.

“Terbaharu, tangkapan lima individu di Lahad Datu, kesemua mereka ditahan reman dua hari bagi membantu siasatan dan dibebaskan dengan jaminan RM2,000,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Pada 1 Februari lalu, polis menahan sembilan individu termasuk tiga wanita kerana mengedar risalah dan membuat pungutan suara SSKM di pasar tamu Tuaran, dekat sini.

Sabtu lalu pula, polis menahan lima lagi individu di sekitar pekan Lahad Datu sambil merampas 200 risalah, baju dan topi yang tertera perkataan SSKM.

Jalaluddin memberitahu, pihak­nya telah memperoleh waran tangkap ke atas individu dikenali sebagai Doris Jones yang dipercayai dalang kepada aktiviti SSKM.

Setakat ini, kata beliau, pihak­nya hanya memperoleh waran tangkap terhadap individu berkenaan.

Mengulas tentang laman web SSKM, menurutnya, polis mempunyai pasukan khas untuk memantau kenyataan yang dikeluarkan berhubung SSKM termasuk laman web kumpulan itu.

“Kita ada pasukan khas. Setiap hari kita akan pantau dan buat laporan polis termasuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Jika terdapat elemen menghasut kita akan ambil tindakan,” katanya.

Sementara itu, Jalaluddin memaklumkan perintah berkurung di pantai timur Sabah dilanjutkan bermula esok sehingga 26 Februari ini.

Kata beliau, lanjutan perintah berkurung itu dibuat pihaknya mengambil kira tiga aspek iaitu, jaminan kepada keselamatan dan aktiviti pelancongan di daerah-daerah Zon Selamat Timur Sabah (Esszone).

“Kedua, memudahkan penguat kuasa menjalankan tugas-tugas mencegah aktiviti jenayah rentas sempadan dan penyeludupan serta ketiga, jaminan daerah-daerah di pantai timur Sabah selamat daripada aktiviti penculikan selain cubaan menceroboh oleh penculik untuk tebusan (KFR) dan kumpulan yang mendakwa tentera Sulu,” jelasnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/polis-cadang-kumpulan-8232-sskm-dituduh-di-mahkamah-1.58290#sthash.AClN4Uj8.dpuf


No comments: