Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 6 February 2015

‘Kitab Kristian’ bentuk komik diedar bersama bantuan banjir

06 Februari 2015 2:07 AM


NOOR AZMAWI ABD. RAHMAN (tengah) menunjukkan laporan polis berhubung pengedaran dua kitab agama Kristian yang diletakkan bersama bantuan banjir di Kampung Slow Machang, Pasir Mas, semalam. – UTUSAN/YATIMIN ABDULLAH


PASIR MAS 5 Feb. – Penduduk Kampung Slow Machang di sini dikejutkan dengan pengedaran ‘kitab’ agama Kristian yang dipercayai dilakukan oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) ketika men­yampaikan bantuan banjir kepada mereka pada 21 Januari lalu.

Kedua-dua buku berbahasa Melayu dalam bentuk komik itu berjudul Isa Al-Masih Kalimatullah dan Kisah Tentang Yesus Kristus.

Difahamkan kedua-dua buku itu ditemukan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Suhaimi Mustafa sebaik sahaja membuka plastik bantuan banjir yang mengandungi barangan makanan dan keperluan harian.

Menyedari perkara tersebut boleh menggugat akidah umat Islam, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pasir Mas bersama beberapa NGO tampil membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas, petang semalam.

Ketuanya, Noor Azmawi Abd. Rahman berkata, tujuan laporan itu dibuat bagi membolehkan pihak berkuasa menjalankan siasatan lanjut berhubung pengedaran buku tersebut.

Menurutnya, kedua-dua buku berbahasa Melayu itu mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan umat Islam di kampung berkenaan.

“Jadi, saya bersama dengan beberapa buah NGO membuat laporan polis di IPD Pasir Mas berhubung pengedaran kedua-dua naskhah buku ini.

“Sehubungan itu, saya menggesa pihak polis menjalankan siasatan terperinci berhubung perkara tersebut dan mencari dalang sebenar. Bukan itu sahaja, kita juga mahu tahu apa tujuan mereka menyebarkan ‘kitab’ Kristian kepada orang Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat laporan polis berhubung pengedaran ‘kitab’ tersebut yang disertai hampir 100 ahli Pergerakan Pemuda UMNO Pasir Mas.

Selain Pergerakan Pemuda UMNO dan Biro Agama UMNO Bahagian, turut serta membuat laporan polis berhubung isu tersebut ialah Kelab Sukan dan Rekreasi Parlimen Pasir Mas (SRCC), Majlis Belia Jajahan (MBJ) Pasir Mas, Gerakan Belia 4B Pasir Mas dan Jawatankuasa Kemajuan, Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Pasir Mas.

Sementara itu, seorang penduduk, Abdul Hamid Awang mendakwa, dia menerima buku itu bersama dengan bantuan daripada sebuah NGO yang dipercayai dari Sabah.

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku dan seharusnya pihak yang terlibat perlu menjaga sensitiviti dan menghormati agama orang yang mereka ingin bantu,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/8216-kitab-kristian-8217-bentuk-komik-diedar-bersama-bantuan-banjir-1.56524#sthash.XsOaUumY.dpuf

No comments: