Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 12 February 2015

Tarif elektrik turun

Semenanjung 2.25 sen, Labuan dan Sabah 1.20 sen per kWj

SAIFULIZAM MOHAMAD | 12 Februari 2015 1:54 AM


MAXIMUS JOHNITY ONGKILI bersama Mahdzir Khalid (kiri) dan Loo Took Gee semasa sidang akhbar mengenai penjimatan semakan semula kos bahan api dan kos penjanaan (ICPT) dan kesannya terhadap tarif elektrik di Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Putrajaya, semalam. – BERNAMA


PUTRAJAYA 11 Feb. - Kementerian Tenaga, Tek­nologi Hijau dan Air hari ini mengumumkan penurunan tarif elektrik di Semenanjung Malaysia sebanyak 2.25 sen per kilowatt-jam (kWj) berkuat kuasa 1 Mac sehingga 30 Jun ini selaras dengan penjimatan semakan semula kos bahan api dan kos penjanaan (ICPT).

Menterinya, Datuk Seri Dr. Maximus Johnity Ongkili berkata, perkara tersebut telah diputuskan dalam mesyuarat Kabinet pagi ini dan pengurangan itu bakal memberi manfaat kepada 32 peratus pengguna domestik yang melebihi 300 kWj sebulan, komersial serta industri.

Beliau berkata, kos penjimatan ICPT yang dilepaskan kepada pengguna-pengguna dalam bentuk tarif lebih rendah adalah sebanyak RM727 juta setelah mengambil kira penurunan bahan api dan penjanaan.

“Keputusan ini juga akan membolehkan pengguna-pengguna domestik terbabit bakal menikmati pengurangan bil elektrik dalam lingkungan RM13.50 hingga RM45 sebulan iaitu berdasarkan kadar penggunaan bulanan elektrik mereka.

“Jemaah Menteri turut bersetuju dengan cadangan kementerian supaya kadar tarif elektrik di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan diturunkan sebanyak 1.20 sen/kWj berkuatkuasa juga pada 1 Mac sehingga 30 Jun ini,'' katanya ketika mengumumkan ICPT dan kesannya terhadap tarif elektrik di sini.

Yang turut hadir Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Loo Took Gee.

Untuk rekod, purata kadar tarif elektrik di Semenanjung Malaysia pada masa ini adalah sebanyak 38.53 sen/kWj manakala di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan 34.52 sen/kWj.

Mengulas lanjut, Maximus berkata, bagi Semenanjung Malaysia penjimatan ICPT itu diterjemahkan dalam bentuk pengurangan tarif sebanyak 2.25 sen/kWj atau 5.8 peratus daripada purata tarif elektrik iaitu 38.53 sen/kWj.

“Bagi Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan penurunan tarif elektrik sebanyak 1.20 sen/kWj itu mewakili penurunan sebanyak 3.5 peratus daripada purata kadar tarif semasa iaitu 34.52 sen/kWj,'' katanya.

Bagaimanapun beliau menjelaskan pengguna-pengguna domestik yang menggunakan elektrik 300 kWj dan ke bawah sebulan yang dianggarkan sebanyak 68 peratus tidak terlibat dengan keputusan hari ini.

Beliau berkata, ini disebabkan 2 faktor;

- Kadar tarif untuk jaluran asas 0-200 kWj kekal pada 21.8 sen/kWj sejak 1997

- Kadar tarif untuk penggunaan 201-300 kWj sebulan telah dikekalkan pada 33.4 sen/kWj sejak 2009.

Selain itu beliau berkata, terdapat kira-kira sejuta pengguna domestik Tenaga Nasional Berhad (TNB) dalam jaluran asas dengan bil sebanyak RM20 dan ke bawah ditanggung oleh kerajaan.

“Oleh itu mereka tidak terlibat dalam penurunan tarif ini. Pemberian subsidi yang berjumlah RM150 juta ini juga meliputi pengguna-pengguna elektrik di Sabah dan Sarawak,'' ujarnya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, keputusan itu juga adalah hasil semakan oleh pihak kementerian dan Suruhanjaya Tenaga ke atas ICPT bersandarkan pada prestasi sebenar loji-loji jana kuasa dan kos sebenar bahan api merangkumi gas berpaip, gas asli cecair dan arang batu yang digunakan dalam penjanaan tenaga elektrik.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tarif-elektrik-turun-1.58663#sthash.S3Ua1sZk.dpuf


No comments: