Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 23 February 2015

POLITIK : Christopher tak wakili suara majoriti

23 Februari 2015 1:38 AM


Keratan Mingguan Malaysia semalam.


KUALA LUMPUR 22 Feb. – Presiden Majlis Peguam, Christopher Leong tidak berhak menganggap kritikannya terhadap institusi kehakiman di negara ini mewakili suara majoriti ahli-ahli badan berkenaan.

Ahli Majlis Peguam, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz berkata, tidak semua ahli badan berkenaan bersetuju dengan pandangan Christopher yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) baru-baru ini.

Menurut beliau, proses pemilihan yang menyaksikan Christopher dilantik sebagai Presiden Majlis Peguam pada 16 Mac 2013 cuma melibatkan sebanyak 1,304 ahli.

“Ada pihak berpandangan desakan yang disuarakan oleh lebih 100 ahli Majlis Peguam supaya Christopher menarik balik kenyataannya itu tidak mewakili kumpulan majoriti.

“Kalau begitu, pandangan Christopher juga tidak mewakili suara majoriti kerana jumlah ahli Majlis Peguam yang mengundi beliau sebenarnya tidak sampai 10 peratus daripada kira-kira 15,000 ahli pada 2013,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, lebih 100 peguam termasuk Mohd. Khairul Azam memberi kata dua kepada Christopher iaitu sama ada menarik balik kenyataan mempertikaikan keputusan mahkamah itu atau meletak jawatan.

Christopher sebelum ini pernah menyatakan menerusi media bahawa Anwar ‘dianiaya, bukan didakwa’ apabila Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari lalu mengekalkan sabitan dan hukuman penjara lima tahun terhadap Ahli Parlimen Permatang Pauh itu setelah menolak rayuan terakhir dalam kes meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Mohd. Khairul Azam menambah, usul undi tidak percaya akan dikemukakan terhadap Christopher sekiranya beliau gagal menarik balik kenyataan tersebut sebelum mesyuarat agung tahunan (AGM) Majlis Peguam diadakan pada 14 Mac ini.

“Kami juga sedang giat melancarkan gerakan mendapatkan sokongan ahli-ahli Majlis Peguam yang lain bagi mendesak Christopher untuk berundur,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/christopher-tak-wakili-suara-majoriti-1.62515#sthash.H16R2AWe.dpuf

No comments: