Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 30 December 2011

Veteran UMNO sertai DAP dan Perkara 153


Kelolaan LUKMAN ISMAIL
lukman@utusan.com.my


DAP dilaporkan sedang menarik beberapa veteran UMNO untuk menyertai parti itu, sekali gus akan dicalonkan pada pilihan raya umum akan datang bagi memancing undi orang Melayu.

Dua nama yang disebut-sebut ialah bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Manis, Pahang, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz dan veteran UMNO Negeri Sembilan, Aspan Alias.

Blog Big Dog (bigdogdotcom.wordpress. com) menganggap usaha itu merupakan taktik terbaru DAP untuk menunjukkan bahawa mereka bukan sebuah parti untuk satu kaum sahaja, sebaliknya turut dianggotai kaum lain, khususnya orang Melayu.

Katanya, veteran-veteran UMNO itu pula akan dicalonkan di kawasan majoriti Cina bagi membuka peluang orang Melayu mewakili mereka selain menunjukkan kemajmukan DAP sesuai dengan dasar "Malaysian Malaysia" yang diperjuangkan.

"(Selain itu, ia juga bagi) mengaburi mereka yang bebal politik terutama orang Melayu yang cenderung kepada politik liberal bahawa DAP merupakan alternatif terbaik untuk menentukan Malaysia relevan sebagai masyarakat sivil yang canggih dan moden, sesuai dengan mencapai taraf negara maju menjelang 2020.

"Menafikan kuasa politik yang secara tradisinya di tangan orang Melayu semenjak merdeka tanpa bergantung mutlak kepada Pas dan PKR sebagai ejen meraih undi orang Melayu," katanya.

Katanya, veteran-veteran UMNO yang disebut-sebut DAP menyertai mereka itu adalah mereka yang sudah luput tarikh dan bankrap politik sehingga merelakan diri mereka menjadi kuda tunggangan DAP kerana mementingkan diri sendiri.

Blog Gerakan Anti PKR (gerakan-anti-pkr.blogspot.com) pula menganggap usaha DAP menarik kedua-dua pemimpin itu ke dalam parti sebagai satu isyarat bahawa DAP sudah tidak lagi perlukan Pas dalam usaha meraih sokongan Melayu.

"Isyaratnya 'keldai DAP' sudah tidak ada kualiti. Ia juga membawa maksud Pas selaku keldai ulung DAP sudah tidak mahu digunakan lagi pada PRU-13.

"Pas gagal dalam melaksanakan arahan DAP. Gagal dalam erti kata Pas gagal memahamkan Melayu bahawa DAP itu bukanlah anti-Melayu," katanya.

Mengenai Perkara 153 Perlembagaan yang terus dipersoalkan oleh pihak-pihak tertentu, Syed Imran (kudaranggi.blogspot.com) menganggap apabila perkara itu diungkitkan oleh pemimpin agama, ia sudah mencapat tahap keterlaluan dan melampaui batas.

Katanya, isu berkaitan agama iaitu semua agama dalah sensitif dan mesti ditangani dengan berhemah dan cermat dan para pemimpin agama perlu berhati-hati sebelum mempersoal atau melempar tuduhan.

"Perkara 153 sebenarnya melindungi dan memelihara bukan sahaja orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak, tetapi semua rakyat Malaysia.

"Inilah yang mesti difahami oleh ketua paderi yang membangkitkan kontroversi mengenainya. Jika dia tak faham maksud yang terkandung dalam perkara itu, duduk diam sajalah. Jangan usik sarang tebuan. Buruk padahnya!," katanya.

Syed Imran berkata, Perkara 153 (1) cukup jelas dan tidak seharusnya dipertikai oleh mana-mana pihak, politik mahupun agama kerana Yang di-Pertuan Agong sendiri diberi kuasa oleh Perlembagaan untuk memelihara dan melindungi kepentingan orang Melayu/Bumiputera serta semua rakyat baginda di Malaysia.

Bagi Syed Ali Alhabshee (umnobahagiancheras.blogspot.com) pula mempersoalklan Perkara 153 Perlembagaan boleh mencetuskan ketengan kaum serta menjerumus negara ke kancah kacau-bilau.

Katanya, perbuatan mempersoalkan ketetapan tersebut sengaja dilakukan pihak tertentu walaupun penjelasannya sudah berulang kali dibuat dan rakyat pelbagai kaum menerimanya sebagai salah satu Rukun Negara.

"Jangan cuba nyalakan kemarahan orang Melayu dan umat Islam walaupun mereka berselindung di sebalik pertubuhan agama," katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Evangelical Christian Fellowship Nasional, Dr. Eu Hong Seng mempertikaikan Perkara 153 dan menyifatkannya sebagai membuli kaum lain.

Isu lain yang turut menjadi topik bualan di kalangan penulis blog minggu ini ialah berhubung sekeping gambar seorang remaja bukan Melayu yang menunjukkan isyarat lucah di hadapan kalimah Allah.

Sehubungan itu, beberapa blog menggesa pihak berkuasa menyiasat kesahihan gambar tersebut dan menyeret mereka yang terlibat ke muka pengadilan.

Selamat menyambut Tahun Baru 2012

2 comments:

Anonymous said...

SLM BRO..RAKYAT TAK BUTA LAGI..DEAAYPIG NAK PANCING JIWA & BELI MELAYU LE TUH..KEHKEHKEHKEH HARKKK PTUIHHH

Dot said...

YG DAP PERGI KUTIP ORANG2 TUA, BUAT APA?

DALAM UMNO SENDIRI, YG TUA2 DAH LAMA DIMINTA BAGI LALUAN KA ORANG2 MUDA!

ITU JUGA YG PUAK2 DLM PR DOK BANGKITKAN! DEPA MUAK TENGOK ORANG2 TUA JD KADUK NAIK JUNJUNG!! TAK RETI2 NAK UNDURKAN DIRI WALAU PUN RUMAH KATA PI LA WOI! KUBUR KATA MAI LA WOI! WOI!

JGN NNT BILA ORANG2 MUDA MARAH KA DAP, DAP KATA TAK BOLEH LAWAN 'GODFATHER' PLAK!!

KASI CHANCE LA ORANG MUDA DLM DAP! BUAT APA AMBIK ORANG2 TUA YG DAH PENCEN TU?