Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 22 December 2011

Pilihan Raya Malaysia lebih telus dari AS


Oleh Azmi Hassan
DARI UTUSAN MALAYSIA
22/12/2011



PENGUNAAN dakwat kekal dalam pilihan raya lazimnya dikaitkan dengan negara mundur dimana bancian mengenai daftar pengundi amat sukar dilakukan kerana kekangan kewangan, masa dan logistik.

Kebanyakan negara mundur di benua Afrika dan negara berdekatan Malaysia seperti Pakistan, India, Afghanistan, Filipina dan Indonesia mengamalkan penggunaan dakwat untuk mengelak penipuan seperti undian berulang kali.

Mungkin ramai rakyat Malaysia yang tertanya-tanya atau terkeliru apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Malaysia membuat pengumuman penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya akan datang kerana SPR mempunyai pangkalan data daftar pemilih yang begitu mantap.

Sebenarnya, penggunaan dakwat kekal hanyalah sebahagian dari cadangan yang diutarakan oleh Jawatankuasa Terpilih Parlimen Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya kerana beberapa penambahbaikan seperti kebenaran mengundi awal, penghapusan masa bantahan dan bantuan mengundi untuk Orang Kelainan Upaya (OKU) turut diperkenalkan.

Rata-rata rakyat menerima baik sikap keterbukaan dan ketelusan SPR untuk menjadikan pilihan raya di Malaysia memenuhi prinsip demokrasi tanpa menganiaya mana-mana pihak.

Lebih mengkagumkan adalah pihak yang mempunyai kepentingan politik tidak kira dari sebelah kerajaan mahupun pembangkang menyambut baik langkah SPR.

Tetapi berlainan pula cerita dengan sebuah negara yang dianggap sebagai pejuang demokrasi paling hebat di dunia iaitu Amerika Syarikat (AS) mendapati begitu sukar untuk melaksanakan proses penambahbaikan pilihan raya kerana mendapat tentangan pihak yang berkepentingan.

Sistem daftar pemilih AS dikatakan agak longgar dan kucar kacir kerana kerajaan pusat tidak mempunyai kuasa sebaliknya setiap negeri mempunyai sistem yang berlainan di antara satu sama lain.

Beberapa negeri seperti Wisconsin, Iowa, Idaho dan Minnesota mempunyai sistem pendaftaran liberal seperti membenarkan pendaftaran pengundi pada hari pengundian.

Paling menimbulkan masalah adalah hampir ke semua negeri di AS mengamalkan sistem pendaftaran pengundi yang agak longgar yang terdedah kepada penipuan. Walaupun perlembagaan hanya membenarkan warganegara AS membuang undi, tetapi sebenarnya sesiapa sahaja boleh mendaftar sebagai pengundi.

Ini adalah kerana dokumen yang diperlukan untuk mengundi hanyalah bukti alamat bermastautin pengundi. Penyata akaun bank atau bil utiliti sudah cukup untuk membuktikan pengundi tersebut layak mengundi di kawasan yang tertera pada alamat tersebut.

Sebab itu, lebih dari 30 negeri di AS sudah mula memperkenalkan undang-undang daftar pengundi yang lebih ketat supaya penipuan dapat dielakkan.

Keperluan yang paling banyak diperkenalkan adalah penggunaan pengenalan bergambar seperti lesen memandu atau pasport sebagai bukti kelayakan mengundi. Tidak seperti di Malaysia, AS tidak mempunyai sistem pengenalan (kecuali surat beranak tetapi tanpa gambar) untuk membuktikan seseorang itu adalah warganegara AS.

Tetapi niat baik kerajaan negeri untuk mengelak penipuan itu ditentang dengan hebat oleh kerajaan pusat dengan alasan bahawa keperluan terbaru itu akan menyusahkan beberapa kelompok pengundi seperti golongan minoriti, berpendapatan rendah dan muda kerana mereka mempunyai kekangan untuk memperolehi pengenalan bergambar.

Peguam Negara, AS Eric Holder ialah antara yang paling lantang menentang kerana beliau meramalkan seramai 5 juta rakyat AS yang layak mengundi akan kehilangan hak mereka akibat keperluan terbaru ini.

Ada kebenaran mengenai kebimbangan Holder kerana golongan berpendapatan rendah yang lazimnya adalah berkulit hitam tidak mempunyai pengenalan bergambar kerana faktor kewangan. Umpamanya untuk mendapatkan pasport sahaja memerlukan bayaran AS$135 dan ini tidak termasuk kos perjalanan.

Kegusaran Holder ada sebabnya kerana Presiden Barack Obama dari parti Demokrat memenangi pilihan raya presiden 2008 kerana sokongan undi golongan yang besar kemungkinan terlepas hak mengundi iaitu pengundi kulit hitam, Hispanik, Latino dan golongan muda.

Kebimbangan Holder ini diperkuatkan lagi dengan fakta bahawa pada pilihan raya perwakilan dan Gabenor pada 2010, parti Republikan telah menang besar kerana minat mengundi golongan yang menyokong Obama telah luntur pada ketika itu.

Mungkin rakyat Malaysia sekali lagi tertanya-tanya niat baik kerajaan negeri AS itu tidak patut ditentang oleh Holder semata-mata hanya kerana mahu menyelamatkan Obama yang akan mempertahankan jawatan presiden pada pilihan raya November 2012. Ketelusan pilihan raya adalah jauh lebih penting dari agenda sesebuah parti politik.

Tetapi jika diteliti negeri yang memperkenalkan keperluan pengenalan bergambar kebanyakannya adalah diterajui oleh Gabenor dari parti Republikan. Sebab itu timbul kesangsian tentang niat sebenar mengapa keperluan pengenalan bergambar diwujudkan kerana terdapat elemen kepentingan tersirat.

Apakah tujuan tersirat untuk menyusahkan pengundi minoriti, berpendapatan rendah, muda, Hispanik atau Latino yang telah mengundi Obama pada pilihan raya 2008 atau pun mempunyai niat baik memperkukuhkan proses pilihan raya AS, pihak yang bertentangan mempunyai hujah masing-masing.

Tetapi perlu ditekankan oleh kerana sistem undi AS yang tidak menggunakan konsep satu pengundi dikira sebagai satu undi, penipuan pengundian yang dilakukan oleh pengundi bukan warganegara AS sebenarnya tidak begitu kritikal.

Berdasarkan reaksi rakyat Malaysia terhadap langkah terbaru SPR dan dibandingkan dengan kemelut keperluan pengenalan bergambar AS, maka tidak keterlaluan jika diandaikan proses pilihan raya di Malaysia adalah jauh lebih sihat dan telus berbanding dengan AS yang dianggap sebagai pejuang demokrasi.

PENULIS ialah GeoStrategis Institut

GeoSpatial UTM dan ahli bersekutu

Majlis Profesor Negara

No comments: