Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 1 December 2011

JUMLAH YANG RAMAI KALAU PEMALAS TAK GUNA JUGA...

Semua ahli UMNO tidak boleh lagi bermalas-malas
Azman Anuar
DARI UTUSAN MALAYSIA
1/12/2011


BERPULUH-PULUH ribu ahli UMNO kini berkampung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) untuk memeriahkan suasana Perhimpunan Agung UMNO 2011.

Dalam telinga mereka yang hadir mendengar ucapan pemimpin dan perwakilan, rata-rata disumbat dengan isu persediaan untuk menghadapi perang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13) yang digembar-gembur berlangsung tidak lama lagi.

Suasana perhimpunan di PWTC kali ini diwarnai ‘mood’ PRU 13. Macam dulu-dulu, ahli-ahli UMNO akan kata mereka sudah bersedia untuk ke medan perang PRU. Entah betul atau tidak, mereka sendiri yang tahu.

Sedia atau tidak, PRU 13 tetap akan diadakan. Ia kini berada di hadapan kita. Bila Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di bawah Barisan Nasional akan dibubarkan, hanya Presiden UMNO yang juga Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib Tun Razak sahaja yang tahu.

Kalau dilihat pada ‘petanda-petanda’ PRU semakin dekat apabila pemimpin UMNO kerap mengatakan mandat akan diserah kembali kepada pengundi tidak lama lagi.

Keyakinan untuk mengadakan PRU 13 juga semakin kuat apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi pengiktirafan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib berada di landasan yang betul untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju seterusnya mencapai Wawasan 2020.

Pun begitu, cukupkah dengan keyakinan pemimpin veteran dan tertinggi UMNO sahaja untuk ke medan perang pilihan raya?

Semasa PRU 12, perasaan yang hampir sama juga diyakini dapat membantu mengulangi kemenangan besar BN. Tetapi, apa yang berlaku adalah di sebaliknya.

Tak perlu diulangi apa yang berlaku – semua ahli UMNO tentu rasa kecewa, terkilan, marah dan sakit hati. Apakah kelemahan, kesilapan dan kegagalan pada PRU12 mahu diulangi?

Tapi, apa yang diperhatikan, banyak ahli UMNO dilihat terlampau berharap kepada pihak lain untuk buat ‘kerja-kerja’ UMNO.

Kehadiran pemimpin UMNO di peringkat negeri, bahagian, cawangan untuk mendampingi rakyat - terutama bukan ahli UMNO atau BN - kurang dirasai.

Pemimpin UMNO sebenarnya tidak perlu terlalu bergantung pada publisiti atau hebahan program di dalam media massa untuk menunjukkan mereka ‘buat kerja’. Tanpa publisiti pun mereka boleh turun padang mendekati, menyelami dan menyelesaikan masalah rakyat bawahan di kawasan masing-masing. ‘Sentuhan peribadi’ mereka akan dikenang oleh rakyat.

Turunlah beri penjelasan isu-isu politik, ekonomi dan sosial kepada masyarakat. Banyak isu memerlukan penjelasan, jika tidak ia akan dimanipulasi oleh parti pembangkang baik dalam ceramah di kawasan lapang, masjid atau surau.

Apa yang dilihat dan didengar, ada kawasan kampung yang tak pernah dengar pun taklimat penerangan UMNO mengenai isu-isu semasa. Semua isu tertentu dibiarkan kepada media untuk membuat ‘kerja-kerja penerangan’ UMNO.

Jangan marah kepada rakyat jika mereka ‘termakan’ penjelasan parti pembangkang. UMNO patut salahkan diri sendiri jika rakyat mempercayai kata-kata pembangkang.

Rakyat sepatut merasai kehadiran pemimpin UMNO untuk menjelaskan isu-isu rakyat. Tapi sudah sekian lama penjelasan isu-isu semasa tidak diberi perhatian serius biarpun saban tahun perkara ini dibangkitkan dalam perbahasan perwakilan UMNO.

Balik-balik media massa juga diharap melakukan kerja-kerja ini. Sedangkan penyebaran maklumat melalui media massa arus perdana adalah terhad berbanding sentuhan individu pemimpin UMNO di kawasan perumahan, kampung dan sebagainya.

Oleh itu rakyat kini mendapatkan penjelasan sendiri melalui media baru seperti laman blog, facebook, twitter dan sebagainya. Jika penjelasan pihak pro parti pembangkang berjaya meyakinkan mereka, maka itu yang mereka percaya.

Ke mana pergi ketua-ketua, ahli jawatankuasa serta sayap-sayap UMNO di peringkat bahagian dan cawangan. Semua sibuk... sibuk apa?

Ramai sudah mengatakan PRU 13 semakin dekat tapi isu-isu rakyat sebenarnya belum ditangani sepenuh. Ada isu-isu yang memerlukan penjelasan berterusan. Takkan ini juga perlu mengharapkan wartawan dan media massa untuk buat kerja berkenaan? Kita perlu sama-sama memastikan rakyat mendapat penjelasan yang betul.

Pada saya, UMNO belum melakukan pembaharuan dalam menjelaskan isu-isu kepada rakyat bawahan. Kalau ada pun, ia belum cukup dan dirasai.

Jangan main-main dengan suara rakyat. Jangan ambil mudah perasaan rakyat. Mereka bukan bodoh. Mereka mahu UMNO memberi penjelasan mengenai sesuatu isu. Jangan diperap isu-isu tertentu seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku.

Jadi ahli-ahli UMNO mahu tidak mahu perlu turun bertemu rakyat dan beri penjelasan terhadap isu-isu berbangkit.

Najib berkali-kali berkata di hadapan ahli-ahli UMNO, sekiranya UMNO tidak mahu berubah akhirnya UMNO akan diubah oleh rakyat.

Ahli UMNO tidak boleh lagi bermalas-malas, realitinya landskap politik negara sudah berubah. Mulakan hari ini untuk semua ahli UMNO bertekad membuat sesuatu perubahan demi menjamin kelangsungannya.

KOMEN : TERUSKAN BERJUANG UNTUK KEPENTINGAN ORANG MELAYU... MASA SUDAH SEMAKIN SUNTUK...

No comments: