Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 23 December 2011

ISUNYA PERPADUAN UMMAH, SUSAH SANGAT KE?

Perpaduan ummah isu pokok dalam perjuangan Islam
Oleh TOK KI
DARI UTUSAN MALAYSIA
23/12/2011


ANTARA perkara yang disebut oleh Datuk Dr. Hasan Ali dalam polemik yang sedang berlangsung adalah keengganan pucuk pimpinan Pas mengadakan kerjasama terhadap perpaduan ummah.

Pada hemat penulis isu perpaduan ummah adalah isu pokok dalam perjuangan Islam. Perbezaan pendekatan dalam situasi politik semasa adalah lazim. Ia bukan bermakna tidak ada langsung titik persamaan yang boleh menemukan kedua-dua pihak.

Orang yang arif membaca senario politik Malaysia akan sering berpendapat bahawa perpecahan sesama umat bakal membawa padah besar. Mencari titik-pertemuan bukanlah suatu hal yang mustahil.

Ia boleh berlaku sekiranya terdapat jiwa besar di kalangan kepimpinan politik melakukan muzakarah dengan jiwa pengorbanan dan tolak ansur yang tinggi demi kepentingan umat. Islam harus diletakkan di tempat yang tinggi mengatasi politik kepartian kerana ia boleh menjadi faktor unggul menyatukan kekuatan umat. Kalaulah soal negara Islam yang menjadi isu sekian lama, sekarang ini Pas sedang memperjuangkan negara berkebajikan.

Apa bezanya negara berkebajikan Pas dengan dasar kebajikan UMNO/BN yang telah berjalan sekian lama. Pas amat memahami perkara ini. Kalaulah sekian lama pertentangan Pas dengan UMNO berkait dengan negara Islam dan pelaksanaan Hukum Hudud apakah di bawah negara berkebajikan maksud negara Islam dan pelaksanaan hukum Hudud boleh terjadi.

Hasan Ali dalam usahanya memperkasa kedudukan Islam dalam pakatan pembangkang di Selangor menemui kebuntuan dan kekecewaan untuk mencegah kemungkaran sosial yang berleluasa dan pemurtadan berlaku dengan agresif dan terancang . Malah rakan dalam Pas tidak memberi kerjasama. Apa lagi rakan sepakatnya mencemuh apa yang dilakukannya.

Kalau begitu apa maksud negara berkebajikan yang ingin dibawa oleh Pas. Apakah ia menggambarkan pendekatan tolak ansur supaya jalur perjuangan Pas dapat diterima oleh PKR dan DAP. Kalau maksudnya begitu Pas telah melakukan perubahan besar yang lari dari haluan perjuangan sebenar.

Ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi malah kepimpinan Pemuda, Ulamanya sering membuat kenyataan bahawa matlamat akhirnya perjuangan mereka adalah untuk mendapat keredaan Allah dengan menegakkan akidah dan syariahnya di bumi ini.

Tidakkah ia bercanggah dengan maksud negara berkebajikan yang sedang diperjuangkan oleh sesetengah pihak dalam Pas. Kelantan berazam terus untuk melaksanakan hukum hudud. Tidakkah ini menjadi sesuatu yang amat tidak digemari oleh PKR dan DAP.

Pas pada hemat penulis sangat faham tentang hala tuju perjuangan PKR dan DAP. PKR berjuang mempertahankan Anwar Ibrahim yang sudah banyak hilang kredibilitinya. Abdul Hadi Awang sangat tahu tentang kedudukannya di bawah kepimpinan ulama dengan pengaruh "Edorgan" yang menjadi proksi kepada Anwar.

Apakah Pas hari ini mempunyai ketua dalam pakatan pembangkang yang 'bersih dan kelihatan bersih' dan bercita-cita untuk memperjuangkan maksud negara Islam dalam politik, ekonomi, pendidikan dan pembangunan sosial.

Pada hemat penulis, pendekatan yang diambil oleh Pas bakal meletakkan ia dalam kekecewaan yang besar suatu hari nanti, ibarat yang dikejar tidak dapat, yang dikendung berciciran. Hal yang sama juga terhadap hala tuju perjuangan DAP. Apakah DAP bersetuju dan cuba memahami konsep negara Islam yang luas membawa erti keadilan dan kebaikan untuk umat manusia.

Apakah yang menyebabkan DAP tidak dapat menjinakkan dirinya untuk memahami perjuangan asal Pas sehingga Pas terpaksa mengorbankan risalah perjuangan utama ke arah negara Islam yang syumul dan komprehensif. Sebaliknya, DAP tetap teguh dengan haluan besar perjuangannya untuk menegakkan negara Sosialis-Demokratik bertunjangkan konsep Malaysian Malaysiannya yang dijadikan agenda utama Lee Kuan Yew suatu ketika dulu.

Penulis tidak nampak dimana manfaat besar atau maslahah utama yang boleh dicapai oleh Pas untuk bersama dengan pakatan pembangkang. Jalan kembalinya Pas adalah menghubungkan semula muzakarah dan tekad supaya penyatuan dijadikan agenda penting umat Islam. Ia tidak bermakna Pas dan kelompok politik umat Islam lain harus memerangi yang bukan Islam.

Gabungan UMNO dan komponen lain dalam BN umpamanya adalah suatu bentuk kerjasama yang setakat ini masih boleh berjalan. Bayangkan sekiranya perpaduan sesama umat dimeterai, kuasa politik umat Islam tetap menjadi teras kepada kekuatan politik Malaysia.

Dengan jiwa dai' dan murabbi yang ada pada orang Pas peningkatan amal Islami boleh berlaku walaupun perbezaan tetap ada. Orang UMNO adalah orang Islam. Titik-temu boleh dicari. Sewaktu Datuk Asri menjadi anggota Kabinet kerajaan campuran di awal 70-an dulu, bulan dakwah seluruh Malaysia dilancarkan.

Perkembangan dakwah dan lahirnya badan-badan dakwah ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Apakah ia mustahil boleh terjadi kerana generasi muda orang UMNO hari ini ramai yang mempunyai latarbelakang pendidikan agama yang baik.

Pas sepatutnya faham bahawa kuasa politik umat Islam sedang tergugat dan ia adalah pangkalan terakhir bagi mereka. Sekiranya pangkalan ini hancur bayangkan pangkalan ekonomi yang masih di bawah ekuiti 20 peratus akan turut terjebak, peluang anak-anak Islam untuk mendapat ruang belajar semakin sempit dan dasar baru yang lebih liberal dan humanis bakal lahir.

Rebahnya sebatang pokok bukanlah kerana mata beliung yang menjadi penyebabnya. Kayu yang bersama dengan beliung dijadikan sumber kekuatan untuk menyebabkan pokok rebah dan tumbang.

KOMEN : SUSAH BETUL MEREKA NAK TERIMA KEBAIKAN PERPADUAN UMMAH NI...

No comments: