Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 1 December 2011

KAIN SIAPA AKAN TERLONDEH?


Apabila Wanita UMNO sudah menyingsing lengan
Oleh FAUZIAH AROF
rencana@utusan.com.my


MENYINGSING lengan, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil ketika menyampaikan ucapan dasar Ketua Wanita UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam.

Bagai hendak runtuh Dewan Tun Dr. Ismail dengan sorakan gemuruh ahli-ahli perwakilan pergerakan tersebut yang sambil berdiri penuh bersemangat mendengarkan ucapan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu yang disifatkan sebagai luar biasa.

Sememangnya, ucapan Ketua Wanita UMNO adalah antara yang dinanti-nantikan dalam pembukaan persidangan tiga sayap parti UMNO itu semalam.

Selain ucapan Wanita yang memang sering mendapat perhatian setiap kali perhimpunan agung parti keramat Melayu ini berlangsung, tumpuan lebih diberikan kepada Shahrizat kerana beliau diheret oleh pembangkang dalam isu Perbadanan Fidlot Nasional (NFC).

Pun begitu, beliau yang telah lama menabur khidmat dalam UMNO, menyedari bahawa meletakkan kepentingan perjuangan parti pada kedudukan yang paling tinggi adalah lebih utama.

''Saya sudah 30 tahun dalam UMNO dan sebagai seorang ketua, setiap langkah saya diuji. Saya bukan ketua pada zaman senang parti, saya juga ketua pada zaman susah kita," tegas Shahrizat.

Sebagai pemimpin setiap langkah sentiasa diperhati, sama seperti pemimpin-pemimpin parti lain. Tohmahan dan fitnah datang dari segenap arah, depan, belakang, kiri dan kanan. Serangan peribadi adalah lumrah dalam berpolitik.

Mengakui hakikat itu lagi, Shahrizat dalam ucapannya menegaskan, pergerakan itu tidak akan mudah terpenjara dan terperangkap dalam persepsi musuh-musuh parti. Yang lebih penting bagi beliau ialah Wanita UMNO mesti berjuang untuk mencapai matlamat menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Katanya, dengan kekuatan lebih 1.3 juta ahli, Wanita UMNO mesti melipatgandakan usaha, memantapkan jentera parti, melebarkan sayap terus menjadi pemain utama dalam meraih kemenangan.

Sewajarnya, itu adalah fokus utama yang sepatutnya diberikan perhatian pada saat yang genting pada parti. Untuk memuaskan hati parti pembangkang dan menutup terus mulut mereka, ia hanya kerja sia-sia, yang sampai bila pun tidak akan ada habisnya.

Katalah apa sahaja, atau buatlah apa jua, pembangkang akan tetap mencari buruknya. Ia hanya kerja yang membuang masa.

Dan yang terima kesannya bukan sahaja pemimpin yang difitnah tetapi rakyat yang sudah tentunya muak dengan pelbagai isu yang dibangkitkan.

Shahrizat sendiri mengakui, dalam keadaan pembangkang yang semakin 'meliar' sekarang, tiada jalan mudah untuk melawan mereka kecuali bergerak bersama dalam satu semangat setia kawan yang tinggi.

Justeru, Wanita UMNO tidak seharusnya hilang fokus dengan acahan pembangkang. Isu-isu yang dibangkitkan pembangkang tidak perlu diberi respons dengan melatah.

Sebaliknya, cabaran yang dihadapi ini perlu ditangani secara bijak melalui gerak kerja yang tersusun selain memberi penjelasan yang secukupnya terhadap mana-mana isu berbangkit kepada rakyat termasuk di kampung-kampung, tanpa terlepas pandang pada mana-mana kawasan.

Yang penting, hati nurani rakyat perlu diselami, masalah rakyat perlu diatasi, kesengsaraan rakyat perlu ditangani dan kesakitan rakyat perlu dirawati agar rakyat terus menikmati kemakmuran negara yang sejati.

Wanita UMNO perlu sedar bahawa mereka kini perlu berusaha lebih kuat lagi. Ini kerana perkembangan iklim politik negara kini bukan hanya menuntut pergerakan itu menjalankan kerja-kerja 'tradisi'.

Kerja mereka kini tidak lagi terbatas di peringkat akar umbi di mana peranannya lebih memberi sokongan kepada parti yang dianggotai sebagai pengundi, perayu undi sewaktu pilihan raya dan melakukan kerja-kerja membantu parti.

Mereka kini turut bertindak sebagai pemberi maklumat kepada parti dan rakyat dan pada masa sama boleh menjawab isu-isu yang disuarakan oleh rakyat.

Hakikat itu dipersetujui oleh seorang perwakilan dari Perak, Fazilah Mohd. Mohamed yang menyifatkan ucapan dasar Shahrizat yang 'meremangkan' bulu roma itu wajar diterjemahkan dalam bentuk tindakan.

Katanya, isu-isu yang dimainkan oleh pembangkang harus ditangani segera melalui sesi penjelasan di dalam dan luar bandar.

Menurut beliau, setiap orang mempunyai penilaian dan persepsi yang berbeza dan sewajarnya mereka didekati agar tidak dipengaruhi secara terus melalui saluran popular pembangkang iaitu Internet.

''Ini adalah perjuangan yang besar bagi Wanita, sambil kita meraih undi, kita juga perlu dibekalkan dengan maklumat secukupnya untuk menangkis tohmahan pembangkang ini," katanya.

Sementara itu, perwakilan dari Langkawi, Mariyam Othman berkata, sokongan gemuruh yang diberikan oleh perwakilan tidak seharusnya berakhir di dewan.

''Ucapan ini satu 'wake up call' untuk menghadapi pilihan raya, yang bermakna kita harus bekerja lebih keras untuk meraih kemenangan yang baik,'' katanya.

Umum mengetahui PRU13, adalah penting bagi UMNO dan BN. Dengan pembangkang yang agresif dengan pelbagai tohmahan di alam maya terhadap UMNO, percayalah ini adalah PRU yang sengit.

KOMEN : JANGAN DIBERI MUKA PADA PUAK PEMBANGKANG YANG CUBA MEROSAKAN SEGALA TUNJANG PERLEMBAGAAN NEGARA KTA... SESEKALI WANITA UMNO PERLU MENGAJAR MULUT-MULUT CELUPAR WANITA PUAK PEMBANGKANG YANG MENGALAHKAN JUBUR AYAM....

No comments: