Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 30 December 2011

Perkasa lapor polis


DARI UTUSAN MALAYSIA
30/12/2011


KUALA LUMPUR 29 Dis. - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) hari ini membuat laporan polis berhubung penyebaran risalah yang mengajak orang ramai menyertai Kempen 'Bebaskan Anwar 901' yang dirancang diadakan pada 9 Januari depan.

Laporan itu dibuat oleh Presidennya, Datuk Ibrahim Ali dan dengan dihadiri oleh hampir 20 ahli Perkasa di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini kira-kira pukul 2.10 petang.

Selain Perkasa, di PAHANG, seramai 80 individu mewakili 11 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri itu turut membuat laporan polis mendesak supaya pihak berkuasa segera menghalang perhimpunan yang dirancang itu.

Antara NGO terlibat adalah Pertubuhan Kebajikan Islamiah dan Dakwah (Pekida), Pertubuhan Kerabat Pusaka Merong Mahawangsa Malaysia (PKPMM) Wilayah Timur, Pertubuhan Belia Beserah, Pertubuhan Belia Bukit Setongkol, wakil penduduk Beserah, Sungai Karang dan Lepar.

Sementara itu, Ibrahim ketika ditemui selepas membuat laporan polis menegaskan, rancangan untuk berhimpun di pekarangan Mahkamah Jalan Duta di sini adalah satu tindakan yang tidak menghormati kedaulatan undang-undang dan perlembagaan.

"Mereka seharusnya membiarkan proses perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim berjalan dengan baik tanpa gangguan daripada mana-mana pihak memandangkan ia telah lama tertangguh

"Namun, tindakan mereka yang menggalakkan orang ramai menyertai kempen tersebut sengaja dilakukan bagi menganggu proses perbicaraan dan mencetuskan hura-hara," katanya.

Menurut Ibrahim, sebagai rakyat yang matang, kita perlu menghormati mahkamah selepas keputusan yang menentukan sama ada Anwar bersalah atau tidak sudah dikeluarkan.

"Namun, belum keluar lagi keputusan mereka awal-awal menuduh dakwaan ke atas Anwar adalah satu konspirasi yang kedua bertujuan membunuh karier politiknya," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Perkasa, Datuk Abdul Rahman Abu Bakar hari ini turut membuat laporan polis di IPD yang sama berhubung kenyataan seorang pemimpin tertinggi Gereja National Evangelical Christian Fellowship (NECF) yang mempersoalkan Perlembagaan 153.

Menurut beliau, kenyataan yang dikeluarkan sempena sambutan hari Natal itu jelas satu kesalahan di bawah Akta Hasutan kerana di bawah Fasal 153, Perlembagaan Negara tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana individu dan rakyat Malaysia.

No comments: