Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 29 December 2011

Suzuki Swift Sport 2012


SEKALI pandang, penampilan luarannya tidak jauh berbeza dengan model Swift Sport sebelum ini.

VARIAN berprestasi Suzuki Swift, sama ada model lama, Cultus GTi atau model baharu seperti Swift Sport tidak pernah gagal untuk menarik perhatian saya.

Masih segar dalam ingatan beberapa tahun lepas pengalaman menyaksikan kelajuan Cultus GTi, paling menarik enjin model itu cuma bersesaran 1.3 liter.

Selepas itu, kemasyhuran Cultus GTi terganggu kerana akronim GTi sebenarnya adalah milik Volkswagen. Hasil perbincangan di luar mahkamah, Suzuki mengugurkannya dan menggunakan nama GT sahaja.

Kini, model berprestasi Swift lebih selesa menggunakan nama Swift Sport. Jika kelajuan Cultus GTi ibarat lipas kudung, Swift Sport pula membuat saya kagum dengan ciri-ciri keselamatannya.

Bayangkan sebuah kereta kompak dengan enam beg udara sebagai ciri standard, tidakkah anda akan turut berasa kagum? Berbeza dengan kebanyakan kereta yang dipasarkan di dalam negara dengan hanya dua beg udara.

Baru-baru ini, Suzuki telah melancarkan model pengganti Swift Sport yang bakal dijual bermula tahun depan di pasaran terpilih global. Swift Sport adalah model penting untuk varian Swift yang menawarkan tahap penalaan, prestasi pengendalian dan pemberhentian lebih bagus berbanding model standard.

Berikutan ciri-ciri sporty dan praktikaliti hariannya, Swift Sport mempunyai ramai peminat sejati di lebih kurang 40 buah negara serata dunia. Swift Sport baharu mempunyai DNA yang sama seperti model sebelumnya. Cuma kali ini, model tersebut lebih ekonomikal dan mesra alam sekitar bagi memenuhi kehendak semasa.

Rekaan luaran Swift Sport adalah refleksi kepada evolusi ke arah rupa yang lebih sporty. Peralatan aerodinamik yang eksklusif untuk Swift Sport baharu mengawal aliran udara, menahan daya angkat dan memberi imej yang lebih rendah ke bumi. Lampu utama jenis High-Intensity Discharge (HID) dengan lapisan warna kelabu metalik serta rekaan lampu kombinasi baharu menyerlahkan lagi dinamik penampilan luaran model itu.

Pengendalian lebih baik

Rekabentuk ruang dalaman yang sporty model itu dibantu oleh kerusi sport dengan corak fabrik eksklusif, kluster lima meter mudah dibaca dan susunan yang kemas. Sementara Toe dan Camber yang tegar digunakan untuk sistem suspensi jenis torsion beam dan ketegaran lateral yang lebih pada sesendal torsion beam. Sementara bearing yang lebih besar pada roda belakang pula membantu kestabilan pada bahagian belakang kereta sewaktu mengambil selekoh mencabar.

Kekenyalan ditingkatkan pada pegas gegelung hadapan dan belakang. Penambahan lantunan pada pegas gegelung hadapan secara signifikannya menyumbang kepada kestabilan dengan mengurangkan olengan badan kereta.

Modifikasi yang dilakukan pada peralatan stereng, kotak gear, rangka suspensi dan bearing yang lebih besar pada roda hadapan pula menjadikan pengendalian Swift Sport baharu itu lebih baik berbanding model sebelumnya.

Enjin M16A Swift Sport baharu sebenarnya adalah sama dengan model lama. Tetapi kali ini ia disemak semula dengan penambahan kuasa bersama emisi lebih rendah.

Pencapaian itu adalah hasil penggunaan sistem masukan boleh ubah (variable), penggunaan VVT (Variable Valve Timing) yang lebih optimum dan valve lift yang ditingkatkan.


RUANG kokpit yang berorientasikan kepada pemandu.

Hasilnya, kuasa maksimum naik daripada 123hp kepada 136hp. Tork maksimum pula meningkat daripada 148Nm kepada 160Nm pada kelajuan enjin yang sedikit rendah iaitu 4,400rpm. Ini seterusnya membolehkan pemandu menikmati prestasi merentasi julat kelajuan enjin.

Emisi enjin model baharu turut mengalami penurunan sekitar sepuluh peratus iaitu 165g/km kepada 147g/km. Sistem ekzos yang disemak semula pula menghasilkan bunyi yang lebih sporty.

Transmisi manual Swift Sport baharu secara spesifiknya dibangunkan untuk mengambil kesempatan penuh terhadap prestasi enjin M16A. Penggunaan gear manual enam kelajuan menyumbang kepada pemanduan yang lebih sporty dan menjimatkan minyak.

Dari segi keselamatan pula, Swift Sport baharu mempunyai tujuh beg udara dan Electronic Stability Program sebagai peralatan standard. Penggunaan keluli regangan tinggi yang ekstensif dan analisis struktur berkomputer membolehkan badan kereta menjadi ringan serta selamat. Tiang-tiang kereta pula mengandungi material yang mampu menyerap hentakan, sekali gus dapat mengurangkan impak pada kepala penumpang.

Dengan segala ciri-ciri di atas tiada sebab mengapa penggemar kereta berprestasi tidak boleh jatuh hati kepada model dari Jepun itu. Swift Cultus GTi atau Swift Sport tidak pernah gagal untuk menarik perhatian.

Model itu biasa-biasa sahaja tetapi menyeronokkan. Ibarat seorang kawan harian, tetapi penuh dengan ilmu yang membuatkan kita tidak serik untuk berkawan dan berborak dengannya. Suzuki Swift Sport, sentiasa di hati.

No comments: