Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 29 December 2011

BIMBANG BANTAHAN MAHASISWA


DARI UTUSAN MALAYSIA
29/12/2011



Akhbar China Press bertarikh 21 Disember 2011 menyiarkan artikel mengenai tindakan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menganjurkan demonstrasi di pekarangan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur bagi membantah Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971.

Ketika demonstrasi itu terdapat mahasiswa yang bertindak liar menurunkan bendera yang memaparkan gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di pekarangan bangunan berkenaan.

Artikel tulisan Tee See Boon bertajuk ‘Kenangkanlah Ketika Di Waktu Bendera Diturunkan’ disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai, halaman C15.

Seramai 500 mahasiswa mengadakan tunjuk perasaan di PWTC, mereka turunkan bendera Perdana Menteri dan menaikkan bendera lain yang tertulis perkataan ‘‘Beri kebebasan kepada pelajar.’’

Saat bersejarah itu telah melenyapkan terjemahan ‘universiti’ dalam bahasa Kantonis yang bermaksud ‘‘mainlah selama empat tahun” yang secara lantang mengejek mahasiswa yang sering berfoya-foya ketika di universiti.

Nampaknya, mahasiswa yang bersikap berdiam diri kini sudah membentuk kumpulan-kumpulan untuk menentang perkara-perkara yang tidak disukai mereka.

Pada masa sama, terdapat sekumpulan mahasiswa lain yang mahu pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli mengaku salah dan meminta maaf secara terbuka berikutan perlakuannya yang menampar dan meludah bendera yang tertera gambar Najib.

Adakah pelajar universiti boleh mengambil bahagian dalam politik? Perdana Menteri telah bersetuju untuk mengikut apa yang telah disebut Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin iaitu politik tidak boleh dibawa masuk ke dalam kampus supaya pelajar universiti tidak terpengaruh.

Pelbagai perubahan polisi telah dibuat bagi mengekang kebangkitan muda-mudi ini. Ahli politik dan pegawai kerajaan bertindak sedemikian kerana tidak mahu kehilangan periuk nasi yang menjadi tempat mereka mencari makan.

Ahli politik dan pegawai kerajaan yang mempunyai otak berkarat dengan pelbagai kerenah birokrasi juga hanya pandai berteriak kerana sehelai bendera, semata-mata untuk menunjukkan kepada bos bahawa mereka masih lagi setia.

Mereka telah abaikan permintaan kumpulan muda-mudi cerdik pandai.

KOMEN : PANDAI APEK NI MEMUJI DAN MENYOKONG MAHASISWA YANG BERHIMPUN DI PWTC... SIAPA BODOH....? YANG BODOH BUDAK SMMLAH... SIAPA HANCUR...? MAHASISWA MELAYULAH YANG HANCUR... BUDAK CINA KIASU MANA?... LU FIKIRLAH SENDIRI... AKHIRNYA ARAH TUJU MAHASISWA BODOH TU KEMANA...? JADI PENCACAI PUAK PEMBANGKANG... BUANG AJE DARI UNIVERSITI...

2 comments:

Onna said...

budak-budak cina duk belajor masa budak2 melayu turunkan bendera tu... bodoh takleh diajar...cerdik takleh diikut... lama2 sok sendiri yang jadi pencacai sebab kena buang Uni...saper lak nak amek kerja sok... setakat pencacai jer lah

AJAI62 said...

Assalam Syg Mum

Dah pun jadi pencacai ANWAR... Dapat sokongan Kerajaan PAS Kedah lagi... Tak payahlah belajar... pergilah duk peganag bendera puak pembangkang...