Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 29 December 2011

PHOBIA TERHADAP CHINA ASIA PASIFIK TARUHANNYA...

Dasar pangsi Pasifik AS bukan retorik
Penulis ialah GeoStrategis Institut GeoSpatial UTM dan ahli bersekutu Majlis Profesor Negara.
DARI UTUSAN MALAYSIA
29/12/2011


BEBERAPA bulan setelah dilantik menjadi Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama telah membuat ucapan di Kaherah pada 4 Jun 2009 yang dianggap begitu bersejarah kerana kandungannya ditujukan khas kepada dunia Islam. Obama telah berjanji akan memulakan era perhubungan baru yang lebih adil dan saksama dengan dunia Islam yang merangkumi penduduk seramai 1.5 bilion orang.

Setelah lebih dari dua tahun janji Obama berlalu, tiada perubahan ketara yang berlaku terhadap isu yang membabitkan dunia Islam. Kemelut Palestin-Israel umpamanya masih berada di takuk lama. Ramai yang beranggapan janji Obama hanyalah sebagai penyeri untuk membezakan pentadbiran beliau dengan presiden terdahulu terutama sekali perkara yang membabitkan dunia Islam.

Pentadbiran Obama sekali lagi menabur janji tetapi kali ini melibatkan rantau Asia Pasifik pula. Setiausaha Negara AS Hillary Clinton berkali-kali menegaskan bahawa Washington akan menentukan laluan Laut China Selatan bebas daripada sebarang ancaman dan sanggup mempertaruhkan kekuatan Tentera Laut AS (USN) untuk mencapai cita-cita tersebut. Pada persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) pada November lepas, beliau sekali lagi menegaskan AS adalah kuasa Pasifik dan tidak akan berganjak daripada tanggungjawab tersebut.

Bagaikan untuk memperkuatkan lagi hujah bahawa AS adalah kuasa Pasifik, ketika menyampaikan ucapan di Parlimen Australia pada 17 November, Obama sekali lagi menegaskan bahawa AS tidak akan membiarkan negara sekutu berseorangan mengharungi ancaman dari negara lain. Sehubungan dengan itu Obama juga mengumumkan rancangan untuk meningkatkan kehadiran tentera AS di Asia Pasifik dengan 2,500 anggota marin AS beroperasi di Darwin.

Walaupun berkali-kali dinafikan oleh pentadbiran Obama, tidak syak lagi penekanan AS terhadap Asia Pasifik ditujukan khas kepada China yang pada ketika ini sedang hebat melebar pengaruh mereka di rantau ini.

Tetapi apa yang lebih kritikal, apakah dasar AS menjadikan rantau Asia Pasifik sebagai pangsi (paksi) dasar luar Washington akan memudaratkan kestabilan Asia Pasifik atau sebaliknya. Atau adakah dasar terbaru ini hanyalah retorik semata-mata seperti mana ucapan Kaherah pada 2009 lalu.

Terdapat kesangsian mengenai kesungguhan dasar pangsi Pasifik Obama kerana beliau akan mempertahankan jawatan presiden pada pemilihan yang akan diadakan pada November 2012. Ini adalah kerana calon parti Republikan telah mempergunakan isu hubungan AS dengan China untuk memperlekeh pentadbiran Obama yang dituduh terlalu berlembut dengan Beijing.

Kadar pengganguran AS yang tinggi sehingga mencecah 10 peratus umpamanya dikaitkan dengan sikap mengalah Obama terhadap Beijing. Sudah pasti menjelang pemilihan presiden akan datang, Obama ingin membuktikan bahawa beliau mampu berdepan dengan China dan rantau Asia Pasifik merupakan medan terbaik.

Atau mungkinkah sememangnya Asia Pasifik akan dijadikan pangsi dasar luar AS dan bukannya retorik pilihan raya semata-mata. Jika benar maka rantau ini akan menghadapi keadaan yang agak genting kerana Beijing sudah menunjukkan tanda bahawa mereka tidak akan berdiam diri.

Memang benar Asia Pasifik dari dahulu lagi merupakan rantau penting bagi AS. Armada Ketujuh USN umpamanya yang berpangkalan di Yokosuka, Jepun adalah armada tentera laut terbesar AS yang tidak keterlaluan jika diandaikan merupakan tonggak pengaruh laluan laut penting di Asia Pasifik terutama sekali yang melibatkan Laut China Selatan dan Selat Melaka. Malah ketika krisis Selat Taiwan pada tahun 1995-96 Presiden Bill Clinton telah menggunakan kehadiran kapal perang armada tersebut untuk memalukan Beijing.

Bermula dengan penambahan tentera marin di Darwin, beberapa petunjuk telah memberi tafsiran bahawa pangsi Pasifik AS bukan retorik semata-mata. Filipina dan Singapura yang menyediakan kemudahan pengkalan laut bagi USN akan menerima beberapa kapal tempur pesisir pantai (LCS) tahun hadapan sebagai usaha memperkukuhkan kepentingan strategik AS.

Indonesia yang selama ini adalah negara yang tidak dibenarkan menerima teknologi sensitif dari AS akhirnya bakal menerima 24 jet pejuang F-16. Begitu juga dengan Jepun yang berhasrat untuk memiliki jet pejuang tercanggih dan termahal AS F-35 mempamerkan bagaimana sekutu kuat AS begitu selari dengan dasar pangsi Pasifik.

Dari segi diplomatik pula, dasar berbaik-baik dengan Myanmar bukan semata-mata kerana usaha negara tersebut sedang menuju ke arah demokrasi tetapi sebenarnya untuk mengekang pengaruh China yang bercita-cita menjadikan Myanmar sebagai batu loncatan laluan bekalan tenaga.

Jika tentera AS kelihatan tidak sabar untuk meninggalkan Iraq, tetapi sebaliknya di Semenanjung Korea pengurangan tentera berjalan dengan begitu perlahan sekali.

Begitu juga dengan kerjasama perdagangan yang dinamakan Perkongsian Trans Pasifik (TPP) dilihat sebagai usaha AS untuk menyisihkan China dalam bidang ekonomi dengan negara Asia Pasifik yang lain. TPP dianggap sebagai halangan ekonomi terbesar China kerana kebanyakan persefahaman perdagangan dengan negara Asia sedia ada sudah pasti melibatkan Beijing.

Bukan sesuatu yang mustahil pula TPP akan dipergunakan oleh AS sebagai asas untuk membentuk kerangka keselamatan khas untuk Asia Pasifik.

Mengambil iktibar bagaimana AS telah menggunakan jaringan Trans Atlantik dan juga Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) utuk melangsungkan agenda Washington, tidak mustahil perkara yang serupa akan berlaku terhadap Asia Pasifik.

Bibit-bibit Trans Atlantik telah mula menular ke Asia Pasifik yang merangkumi tiga bidang utama iaitu ekonomi, politik dan ketenteraan. Jika di Asia Barat AS begitu berhati-hati mengamal strategi ketenteraan, tetapi di rantau Asia Pasifik nampak gayanya AS tanpa segan silu menghebohkan kepada dunia.

KOMEN : POLIS DUNIA MELEBARKAN SAYAPNYA KE ASIA PASIFIK.. TERMASUKLAH NEGARA KITA....

No comments: