Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 14 November 2011

VW - Tiguan yang istimewa


DARI KOSMO ONLINE
14/11/2011


PRESTASI Tiguan diseimbangkan dengan pelbagai teknologi sistem keselamatan.

BARU-baru ini, Volkswagen Group Malaysia (VGM) memperkenalkan model baharu Tiguan. Jentera dengan sistem pacuan semua roda 4MOTION itu tergolong dalam segmen SUV kompak.

Pengarah Urusan VGM, Ricky Tay menyifatkan kenderaan itu sebagai sebuah SUV istimewa memandangkan ia lengkap dengan ciri-ciri seperti mana yang terdapat dalam sebuah kenderaan besar.

Tiguan yang lebih kompak merupakan alternatif kepada model Touareg dan dilihat sesuai untuk semua lapisan masyarakat. Elemen inovasi dan teknologi yang terkandung dalam jentera itu menonjolkan kualiti peneraju dalam segmennya tersendiri.

"Tiguan mula dilancarkan ke pasaran tempatan pada tahun 2008. Model baharu ini dikukuhkan lagi menerusi inovasi, rekaan dan teknologi Volkswagen," katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Enjin petrol yang digunakan ialah 2.0 TSI. Mampu menjana kuasa maksimum 210PS menerusi motor pengecas turbo, ia dipadankan dengan kotak gear tujuh kelajuan Direct Shift Gearbox (DSG). Penggunaan minyak dianggarkan sebanyak 8.6 liter bagi setiap 100 kilometer (km).

Agak mengagumkan apabila SUV ini berupaya menzahirkan tork maksimum sebanyak 280Nm. Sementara kelajuan maksimum pula mencecah 213 kilometer sejam (km/j). Masa yang diperlukan untuk 0-100 km hanyalah 7.3 saat.

Bahagian luaran Tiguan dilengkapi lampu hadapan Bi-Xenon dengan DRL (Daytime Running Lights), sistem pencuci lampu hadapan, cermin sisi boleh lipat, rel bumbung bersadur perak dan rim aloi 17 inci.


REKAAN dan material yang digunakan di dalam kabin membuatkannya terasa lebih mewah.

Melangkah masuk ke dalam kabin, stereng kulit tiga jejarinya dilengkapi dengan butang pelbagai fungsi. Material kulit juga membaluti tombol gear. Karpet dalam jentera ini turut membantu menyerlahkan kemewahannya.

Papan pemuka pula memiliki suasana pencahayaan yang membantu memberi ketenangan pada pemandu. Keselesaan juga dititikberatkan menerusi sistem pendingin hawa climatronic dan ciri cruise control. Tiguan memiliki ruang kargo seluas 470 hingga 1,510 liter.

Selain itu, Tiguan turut dilengkapi sistem multimedia antara muka untuk iPod dan USB, Park Distance Control dengan Rear Assist, kamera pandang belakang, audio RCD510 dengan fungsi MP3, pemain cakera padat dan lapan pembesar suara. Ia juga memiliki sistem ISOFIX.

Ia sarat dengan teknologi keselamatan seperti ABS, EBD, Electronic Stability Program, Anti-Slip Regulator, Comfort Brake Assistant, Electronic Parking Brake dengan Auto Hold Function, Electronic Vehicle Immobilisation Device, Engine Drag Torque Control, penunjuk tayar kempis dan sensor hujan.

Tiguan ditawarkan pada harga RM238,888 dan boleh didapati menerusi rangkaian pengedar sah Volkswagen di seluruh negara.

No comments: