Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 November 2011

Taliban, Pas, gay dan Sexuality Merdeka 2011

Oleh Zaini Hassan
DARI UTUSAN MALAYSIA
2/11/2011



JANGAN tiru Taliban. Itu nasihat bekas Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin. Beliau mengulas tindak tanduk Dewan Pemuda Pas Pahang, yang kerana terlalu ekstrem, membantah konsert Greaters Hits Tour penyanyi Elton John di Genting Highlands, 22 November ini.

Asri sebaliknya mencadangkan Pemuda Pas atau orang-orang Pas supaya mencontohi pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal - bukan tiru Taliban!

Benarkah Pas selama ini meniru cara Taliban? Itu kena tanya ustaz Asrilah. Beliau yang lebih mengetahui. Itu pasal Pas asyik berfikir nak menghukum orang sahaja.

Tapi tak apalah, itukan parti yang berada dalam pakatan DAP dan PKR. Walaupun tidur sebantal dan mimpi lain-lain, itu tak menjadi hal, asalkan mereka dapat merampas negara Malaysia yang aman dan makmur ini.

Tapi sayang seribu kali sayang, protes Pemuda Pas ini berpilih-pilih. Semasa konsert World Stage di i-City Shah Alam tempoh hari semua orang menikus. Pas, melalui Pemudanya yang gagah itu senyap menyepi. Tiada bantahan pun.

Mengapa, adakah kerana i-City berada dalam Selangor dan negeri Selangor dalam kekuasaan DAP? Mengapa, apabila isu cubaan murtad di sebuah gereja di Damansara juga anda semua menyepi sehingga pula sanggup menghalalkan cara?

Adakah kerana Pemuda Pas Selangor lebih matang, sederhana dan praktikal daripada Pemuda Pas Pahang? Atau mereka menikus kerana takut dengan DAP?

Itulah yang kita bengang. Cara protes pun sudah ada unsur politik. Lepas itu mereka ini akan masuk-keluar kampung menjaja mengatakan negeri Pahang, negeri PM itu, penuh dengan maksiat.

Saya juga hendak tanya bila masa pula mereka beria-ia menentang amalan gay. Jenuh orang berkata mengenai kegiatan gay sebelum ini, mereka juga menyepi dan menikus. Malah soal liwat dipertahankan habis-habisan dalam ceramah berhubung bab empat saksi.

Pas nampaknya bermain politik atas sentimen dan perasaan semata-mata. Jika sentimen yang dimainkan itu berjaya menaikkan semangat kebencian orang ramai terhadap pemerintah atau pihak-pihak tertentu, maka mereka akan puas dan menyifatkannya sebagai satu kemenangan.

KPI mereka sebenarnya diukur melalui cara itu. Bukan cara yang membina dan konstruktif bagi menjana pemikiran muaasir umat Islam.

Berbalik kepada penyanyi Elton John, beliau mempunyai peminat jutaan manusia seluruh dunia. Lagipun inikan negara demokrasi siapa yang mahu menonton silakan, jika merasakan itu maksiat, tinggalkan.

Saya sarankan jika Pas terlalu antikan masyarakat gay, maka lancarkan satu kempen khusus untuk membawa balik golongan ini ke pangkal jalan.

Di Malaysia sendiri pun ramai golongan gay atau homoseksual atau lelaki yang sukakan lelaki ini. Kes liwat di mahkamah pun sudah semakin banyak. Ada satu kes di Baling tidak lama dulu ada ustaz meliwat anak murid di sebuah sekolah maahad.

Nampaknya naluri orang Melayu Islam terhadap seks songsang atau masuk dari belakang ini pun sudah semakin banyak.

Saya cabar Pas pergilah tunjuk perasaan habis-habisan di hadapan pelancaran Sexuality Merdeka 2011 pada 9 November ini oleh tokoh pujaan mereka Datuk Ambiga.

Program ini akan mempromosikan budaya Lesbian, Bisexual, Gay, Transgender dan Intersex. Ia mendapat sokongan Amnesty International dan Bar Council. Lihat www.seksualitimerdeka.org/.

Untuk pengetahuan puak-puak Pas, rakan-rakan anda ini sedang mempromosikan budaya liberalisme dan pluralisme di negara ini.

Jangan bersikap hipokrit, pergi tentang puak ini habis-habisan.

Lakukanlah kerja dakwah ke atas golongan gay dan homoseksual ini secara meluas untuk memujuk mereka kembali ke pangkal jalan dan bukan secara menghukum.

Melayu Islam di rantau ini bersopan santun orangnya. Kita bukan macam Taliban. Kita juga bukan macam sesetengah orang Arab, yang membiarkan mayat sesama Islam reput macam bangkai anjing. Itukah Islam yang kita mahukan?

KOMEN : MANA MUNGKIN MEREKA SANGGUP NAK PROTES... SEDANGKAN MANUSIA JENIS BEGITU YANG MEREKA SOKONG SAMPAI SANGGUP MENKAFIRKAN ORANG ISLAM LAIN... MASIH TERNANTI-NANTI KATA-KATA POLITIK ULAMA PAS...

No comments: