Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 November 2011

Malaysia bakal hab peralatan tentera


Daripada MOHAMAD FIKRI ROSLY

DR. AHMAD Zahid Hamidi (kanan) bersalaman dengan Lee Hsien Loong pada kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Singapura itu di Istana Singapura, semalam. - BERNAMA

SINGAPURA 31 Okt. - Malaysia mungkin menjadi hab untuk pengeluaran peralatan ketenteraan dalam Kolaborasi Industri Pertahanan ASEAN (ADIC) yang bakal menurunkan kos pembelian aset ketenteraan bagi negara anggota badan serantau itu

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, perbelanjaan Asia Tenggara untuk ketenteraan pada tahun lalu saja adalah sebanyak RM76.7 bilion dan melalui kerjasama itu, jumlah tersebut dapat diturunkan sebanyak lebih 50 peratus.

"Kaedah terbaik adalah dengan mengeluarkan dan membina sendiri aset ketenteraan di kalangan negara ASEAN. Kertas cadangan ini datang daripada Malaysia dan telah diterima sebagai satu dasar Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM).

"Kita telah mengusulkan Malaysia sebagai hab tanpa mengenepikan negara lain untuk mengeluarkan komponen dalam apa yang dipanggil subsistem yang buat kali pertama diadakan," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dan Menteri Pertahanan Singapura, Dr. Ng Eng Hen sebelum menghadiri Program Lawatan Rasmi Menteri-Menteri Pertahanan bagi Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FDPA) esok.

Selain Malaysia, mesyuarat kelapan dan ulang tahun ke-40 FDPA itu turut dihadiri Singapura, Australia, United Kingdom (UK) dan New Zealand.

Kata Ahmad Zahid, FDPA masih relevan dan kelima-lima negara tersebut menunjukkan komitmen tinggi dalam menangani isu pertahanan serantau dan antarabangsa melalui kehadiran seramai 4,000 anggota dan pegawai tentera.

"Selain itu kita membincangkan tentang kerjasama serantau dalam bidang ketenteraan, bukan untuk membentuk pakatan seperti Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) tetapi lebih kepada mewujudkan jawatankuasa keselamatan ASEAN menjelang 2015," katanya.

Menurutnya, kerjasama itu penting kerana negara-negara terlibat mahu menterjemahkan bahawa rantau Asia adalah stabil dan kukuh dari segi keselamatan selain kerjasama kukuh, peningkatan diplomasi ketenteraan dan latihan bersama. - UTUSAN

KOMEN : APA SALAHNYA MENCUBA, SELAMA INI PUN KITA HANYA BERGANTUNG HARAP PADA PEMBEKAL SENJATA YANG MENJADI MUSUH ISLAM... ADAKAH KITA TAHU KEMANA PERGINYA WANG YANG KITA BAYAR UNTUK MENDAPATKAN KELENGKAPAN SENJATA KETENTERAAN ITU?

No comments: