Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 3 November 2011

APEK KEDAI KOPI NI MEREPEK APA?

DUIT BERJUTA RINGGIT KECIL DARIPADA BIJI KACANG PUTIH!
DARI UTUSAN MALAYSIA
3/11/2011



AKHBAR China Press bertarikh 30 Oktober 2011 melalui ruangan Kedai Kopi orang ramai memaparkan tulisan Goh Kien Nam berkenaan Laporan Audit Negara.

Cuba kita lihat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan baru-baru ini melancarkan Kedai Runcit 1Malaysia dan Restoran 1Malaysia. Tindakan bodoh seperti orang sudah kenyang makan, tidak tahu buat apa-apa.

Isunya begitu mudah sahaja, kenapa mahu ganggu pasaran bebas dan terbuka? Hanya gara-gara mahu ambil perhatian segelintir orang namun telah menjejaskan ramai peniaga kecil.

Walaupun berat sebelah membantu kedai bumiputera seperti Mydin dan cuba secara paksaan mahu mengetengahkan Koperasi Yayasan Pendidikan Islam, dalam keadaan separuh dijual dan separuh lagi diberi secara percuma untuk hidangan makanan nasi campur kepada Perdana Menteri, adakah harga itu lebih murah daripada mana-mana restoran?

Beberapa tahun ini, Jabatan Audit Negara membongkar dan melihat apa yang selama ini berlaku iaitu penyelewengan dalam projek kerajaan dan penyelewengan pembelian barangan oleh kerajaan yang sekecil beberapa ratus ringgit terlebih bayar menjangkau sehingga beratus juta ringgit tapi pada mereka, angka itu terlalu kecil seperti sebiji kacang putih.

Apabila rakyat melihat laporan audit, mereka lihat pegawai-pegawai kerajaan membazirkan wang dengan sewenang-wenangnya duit titik peluh si pembayar cukai setiap tahun itu.

Siapa pula yang akan menghukum mereka? Pegawai mana yang pernah diambil tindakan dan dihadapkan ke mahkamah?

Sebaliknya, kerajaan menaikkan gaji-gaji mereka setiap 3 tahun hingga 5 tahun berkhidmat, mereka menerima bonus, seterusnya ada yang tidak naik ke pejabat beberapa tahun tetapi menerima gaji penuh, dibayar pencen berpuluh-puluh tahun; sehingga sudah meninggal pun gaji terus dibayar kepada pewaris.

Jika kita mahu berjaya, kita perlu menjadi orang yang baik, sepatutnya kita perlu tegas, bertanggungjawab terhadap diri sendiri dan sayangi orang lain tetapi pegawai-pegawai kerajaan kita melawan arus menindas rakyat kecil dan mereka lebih memaafkan dan mengizinkan perbuatan diri sendiri.

KOMEN : ADA APEK SUDAH SAKIT HATI... KEDAI 1MALAYSIA DAN SEMUA YANG BERKAITAN DENGAN KERAJAAN DIA HENTAM SESUKA HATI... TOKEY CINA JUGA YANG NAIKAN HARGA... KERAJAAN CUMA MAHU BANTU ORANG YANG TIDAK MAMPU... ITU SAJA... SALAHKAH? APEK TOLONG JANGAN TIPU YOU PUNYA BANGSALAH... TOKEY BANGSA APA SELALU BAGI NAIK HARGA MAKANAN...? JAWABLAH APEK?

1 comment:

Onna said...

tokey cina selalu solok2 makanan cikgu...dia olang selalu solok2 minyiak...belas...tepong...aiyaa...asal ali laya sumer balang naik haleger manyak susah wohhh...